3.1

Vi mötas i S:t Louis

Året före den stora världsutställningen i Saint Louis 1904 befinner sig de fyra döttrarna i familjen Smith i olika brytpunkter i sina liv.

Baserad på romanen Meet Me in St. Louis av Sally Benson från år 1942.

Originaltitel Meet Me in St. Louis
Alternativ titel Vi mötas i St. Louis
Regissör Vincente Minnelli
Manus Irving Brecher, Fred F Finklehoffe
Genre Familjefilm, Romantik, Musikal, 40-tal
Skådespelare Judy Garland, Margaret O'Brien, Mary Astor, Lucille Bremer, Leon Ames, Tom Drake, Marjorie Main, Harry Davenport, June Lockhart, Henry H Daniels Jr, Joan Carroll, Hugh Marlowe, Robert Sully, Chill Wills

skitbad
2020-11-12
Det här är ungefär som en välgjord och fin pizza som man sedan smaskat på rejält med ananas på...
2017-08-01
Mysigt.
origC-J
2014-10-21
I grunden ett sympatiskt försök att göra en musikal om vanliga människors vanliga liv, men det vill sig inte riktigt. Kanske är det den tydliga studiomiljön, kanske de överdådiga färgvalen, kanske den enormt oengagerande handlingen... Men fin regi och ett par bra nummer ger en stark trea.
Lotso
2014-07-17
En mysig liten film där julsegmentet är bäst och scenen när Judy Garland sjunger "Have Yourself a Merry Little Christmas" är den mest kända av en anledning. Det är den bästa scenen ur filmen och julkänslan var på topp under den scenen. Kanske inte ett förstahandsval till julfilm då en stor del inte ens utspelar sig då men minst sagt levererar den mer än de andra julfilmerna jag sett hittills och i slutändan kändes det som jag kollade på en live-action Disney film.
Ful_fisk
2013-05-19
Regin, fotot, kostymerna, låtarna, scenografin och karaktärerna är alla lysande! Storyn? Nja... men det håller ihop mycket fint ändå.
Albion
2012-11-14
Här förmedlas härlig romantik och en alldeles underbar feel-good känsla i amerikansk-sekelskiftes-övre-medelklass-miljö. Och så lanserade den ju en av våra allra vackraste julsånger; "Have yourself a merry little Christmas". Beautiful. Betyget blir en 4;a
TobiasRydén
2012-08-24
Det här är Vincente Minnellis lyckade variant av en hangout-film. Story har fått ge vika för att umgås med karaktärer. Halloween-delen med mjölkastandet var kanske aningen för lång, och absurd, men jag gillar att ett helt parti fokuserar på barnen och utforskar deras tillvaro. Den bästa scenen är nog ändå festen med "Skip to My Lou"-dansen, kameraarbetet är suveränt. Minnelli var en av de bästa "pre-Kubrick"-regissörerna på att utnyttja den rörliga kameran.
Sznax
2012-08-24
Det finns egentligen bara en svaghet i filmen, och det är sångerna. Ingen av dem håller egentligen särskilt bra klass. Men resten är ren njutning. Känslan i filmen är helt magisk rakt igenom och karaktärerna och skådespelarna är så rätt. Garland är helt makalös och scenerierna klockrena hela vägen. Verkligen en av de bästa musikalerna som gjorts, om inte den bästa. Betyg 8.8
Lillaprinsen
2012-08-23
Hemsk! Defintionen på dålig musik, dåligt skådespeleri, m.m. En del bra idéer får medges, men de sumpas flitigt genom klåp-arbete. Det gör mig lite gråtmild att det här är en film som säkert väldigt många suttit och "åhh, så sött!":at till (när karaktärerna i själva verkat tävlar ikapp om att vara största aset), men det är ju det förljugna i filmens hjärna och inte så mycket dess hjärta, som jag har problem med. Att det är "e-n-t-e-r-t-a-i-n-m-e-n-t-!" med sensmoral, det är det... Toosie-karaktären är solklart bäst hursomhelst, filmens enda tidlösa kvalitet.
Tonti
2012-08-19
Helt fantastisk film som hör till tidernas bästa musikaler och tål många omseningar! Gripande och underhållande och alldeles underbar.