3.6

Vi ses igen, barn

Under den tyska ockupationen av Frankrike 1944 blir en ung pojke vid namn Julien evakuerad till en katolsk internatskola på landet. Han blir vän med Jean, en tystlåten pojke i klassen. Efter en tid upptäcker Julien att Jean är en av judarna som göms av de katolska rektorerna på skolan.

Originaltitel Au revoir, les enfants
Regissör Louis Malle
Manus Louis Malle
Genre Drama, Krig, 80-tal
Skådespelare François Berléand, Gaspard Manesse, Raphael Fejtö, Francine Racette, Stanislas Carré de Malberg, Philippe Morier-Genoud, François Négret, Irène Jacob, Peter Fitz, Pascal Rivet, Benoît Henriet, Richard Leboeuf, Xavier Legrand, Arnaud Henriet, Marcel Bellot

LacombeLucien
2019-12-09
Fantastisk. Ett måste-ses på den här filmen. Jag gillar Lacombe Lucien mer men denna är inte sämre. Man blir starkt berörd av denna.
AndersAxelsso
2019-10-13
Fantastiskt fin film! Andra världskrigets fasa och nazisternas judeförföljelse blir så mycket starkare när den skildras så här i det lilla, det allmänmänskliga. Det är långt ifrån svulstiga krigsscener och rullande stridsvagnar som man förstår den mänskliga tragedin på djupet. Mycket vackert skildrat! Jag vet inte varför jag inte ger den en 5:.
2018-03-07
Ne, finns bättre filmer än denna i samma tema!
AlbinWesley
2016-12-23
Långsamt brännande som det heter. Det tog ett ganska bra tag innan jag faktiskt började bry mig nämnvärt, men i slutändan är det makalöst fint.
lekke
2016-09-20
Fin och rörande vänskapsskildring har en stark sista tredjedel.
Dream
2015-11-11
Den är helt okej! Värd att se en gång! Men samtidigt rejält överskattad och lång! Det finns en hel del filmer som beskriver samma tema 100 gånger bättre, detta är mer en familj historia man ser med sina barn (I fall man nu har barn!) Vill man som vuxen lära sig Nazismens mörka historia, så ska man se Europa Europa eller Schindler's List istället som är liknande filmer men mer seriöst och ärligt beskrivet utan att dölja fakta.
Afflicter
2015-10-13
Ganska publikfriande krigsdrama. Ännu en gång får man det dock bevisat att man tillåts färre misstag om man försöker vara good guys.
Snah
2015-01-04
Typisk kortbyxerulle.
Punkliv
2014-06-12
Mycket bra och rörande!
saggesaliv
2014-06-02
i befinner oss på den katolska internat skolan i andra världskrigets Frankrike. På skolan är allt frid och fröjd. En dag så flyttar den lite mystiska och anonyma pojken Jean Bonnet in på skolan. Han lyckas bli vän med med den tuffa pojken Julien. Hemligheter uppdragas och lögner begås - ingenting blir sig likt på internatskolan igen efter besöket av Jean Bonnet. Vilken genuint äkta och smärtsam pärla detta var. Lite av en wow-film. Jag är såld nästan redan från första rutan. Det hyperrealistiska fotot är så otroligt vackert, jag undrar hur det egentligen kan komma sig att jag aldrig hört talas om filmfotografen Renato Berta - för detta är briljant. Det hela är så otroligt realistisk och att cirka fyrtio år senare lyckas fånga andra världskriget så bra, är otroligt. Det är något klyschigt att säga att det hela hade kunnat vara en dokumentär men i brist på bättre uttryck så måste jag nog säga det - det är så smärtsamt realistiskt att det hela skulle kunna vara en dokumentär. Vissa scener etsar sig fast, vissa scener är otroliga. De som fastnar bäst för mig är bland annat den otroliga scenen i skogen - tråkigt att den är så kort bara. Även scenen när de ska kolla på Chaplin filmen är helt underbar. Den sista kvarten är så otroligt smärtsam så att jag lämnas med en liten klump i bröstet. Skådespelet är briljant på alla håll och kanter jag är otroligt imponerad av precis varje prestation - från den feta ungen med kanske en eller två repliker till de två protagonistbarnen - även alla vuxna skådespelare gör grymt bra prestationer. Jag had höga förväntningar redan från början, men de överträffades. Jag är otroligt sugen på att sätta en nia, men så länge sätter jag en stark stark 8/10, det finns stor chans till höjning.