2.5

Vi tre debutera

Den unge sjömannen Ludvig Lans har tillbringat en tid på sjukhus i Stockholm. I hamnen ligger S/S Patricia med de forna kamraterna ombord. Det finns plats för Ludvig om han skulle vilja mönstra på, men han väntar på besked från det stora bokförlaget Ferdinand Lundblad. Dit har han skickat dikter som han skrivit om sina erfarenheter från sjölivet. Han har nämligen stora ambitioner att bli författare!

Originaltitel Vi tre debutera
Regissör Hasse Ekman
Manus Hasse Ekman, Olof Molander
Genre 50-tal, Komedi
Skådespelare Maj-Britt Nilsson, Sven-Eric Gamble, Per Oscarsson, Karl Gerhard, Olof Winnerstrand, Gunnel Broström, Gunnar Björnstrand, Åke Grönberg, Claes Thelander, Douglas Håge, Inga Gill

Memmem
2016-07-07
Litterärt Stockholmsdrama! Denna intressanta film handlar om tre unga: en sjöman, en dansös och en företagarson. De förs samman av drömmar om att bli diktare. Deras blivande traditionella förlag vill inte ge ut var och en men en samlingsvolym. Under arbetet med denna blir de tres relationer pressade. De båda unga männen blir båda förtjusta i dansösen, vilken föredrar sjömannen. Väl och nyanserat spelat av framför allt den tjusiga Maj-Britt Nilsson, men också av Sven-Eric Gamble och Per Oscarsson. Fina bilder från ett tiotal platser i Stockholm, bland annat Djurgården. Följsam fotografering och musik. Betyg: 3½-
Albion
2016-06-30
Överraskande starkt drama där många bekanta ansikten passerar förbi. Klarast lyser Maj Britt Nilsson och Per Oscarsson. Karaktären Ludvig (Sven Eric Gamble) känns däremot inte helt genomarbetad. Ramhistorien är lyckad och jag trivdes gott i soffan. Betyget blir en 4;a
JoeL431
2016-06-27
Riktigt härlig att kolla på och Oscarsson är lika livlig ung som gammal. Ekmans manusregi med kulturarvet lever ordentligt här men filmen håller inte riktigt upp till en 3'a.
kennert
2014-04-06
Apsolut sevärd.
TobiasRydén
2013-02-10
På många sätt en förtjusande film. En bra grundhistoria som kanske besväras av tidperiodens tramskomiska filmkonventioner, men det är bra skådespeleri på det hela taget och Stockholmsromantik är det bästa som finns.
Farbrorblå
2008-05-07
Otroligt festligt att se Per Oscarsson och Gunnar Björnstrand spela tillsammans, som far och son.