3.7

Victoria

En ung spansk kvinna, Victoria, möter fyra unga tyskar på en nattklubb i Berlin. De har en skuld, och måste ta sig an ett äventyr av tvivelaktig natur för att betala av den. När en av killarna visar sig oförmögen att följa med hoppar Victoria in som deras bilförare.

Originaltitel Victoria
Regissör Sebastian Schipper
Manus Olivia Neergaard-Holm, Sebastian Schipper, Eike Frederik Schulz
Genre Kriminalare, Thriller, Drama, 2010-tal
Skådespelare Laia Costa, Frederick Lau, Franz Rogowski, Burak Yigit, Max Mauff, André Hennicke, Hans-Ulrich Laux, Eike Frederik Schulz, Philipp Kubitza, Lena Klenke

Skapad 2019-12-13 av MetalJukebox
Främst vill jag lyfta fram Victoria som en fantastisk filmupplevelse där en enda 138-minuter lång sammanhängande tagning bjuder på nyfikenhet, gemenskap, ångest och spänning. Atmosfären och n...   Läs mer »

Norpan0
2019-05-19
Imponerande att filmen är gjord i en enda tagning. Ganska trist i början, men den tog sig mot slutet.
mammene
2019-05-15
Efter lite fundering så får det bli en fyra, mest efteråt eftersom den inte släppte taget. Det uppstod så mycket att upptäcka, kanske berodde det på att allt gick i ett svep och framkallade den ena känslan efter den andra, irritation över den tjafsande jargongen, en underliggande spänning som man inte riktigt visste var den skulle ta vägen och att bli lite vilseledd där ett tag och det gillar jag, och den dråpliga humorn. Allt kändes på något vis rätt realistiskt, hur situationer kan uppstå och föra vidare och vidare. bara av aningslöshet. Mest imponerad blev jag av Lala Costa som visade så många nyanser.
karlmats
2019-05-14
Vilken resa vi bjuds på. En fantastisk skildring av en utekväll som inte går som man tänkt sig. Laia Costa är helt fenomenal i rollen som Victoria och grabbgänget hon träffar känns så genuina att jag glömmer bort att det är en film jag tittar på. Det här hade nästan kunnat vara en fyllevideo man hittat i mobilen efter en utekväll i Uppsala på studentiden, förutom att det är enormt mycket bättre filmat och dessutom innehåller ett magiskt soundtrack. Det mest imponerande är hur man hela tiden håller beslutsfattandet inom ramen för logik, både intern och extern sådan håller i det närmaste perfekt, och det är svårt att inte bli tagen emotionellt av allt som händer. Att hela filmen är gjord i en enda tagning är bara så vansinnigt att jag inte ens fattar hur det är möjligt, det är dock inte det som gör filmen för det är karaktärerna men det adderar ju onekligen en extra krydda av wtf till hela det här scenariot. Filmen verkar ha tagits emot med lite blandade känslor, men själv sväljer jag det här med hull och hår. Jag visste ingenting om handlingen när jag började titta, och det är nog precis så den här filmen bäst avnjutes. Rogowski som spelar Boxer såg jag senast på filmfestivalen som bortkommen truckförare i In Den Gängen och blev imponerad där, här som gängets tuffing gör han också en fin insats, någon att hålla koll på framöver kanske. I slutändan blir jag så tagen över filmens alla komponenter att jag inte kan undgå att drämma till med en 4a. Kul med ytterligare internationell representation i finrummet, välförtjänt.
Amx
2019-05-07
Riktigt bra film. Är väldigt fascinerad av just den här typen av filmer. Men tycker ändå att det saknades något för full pott. Men mycket sevärd är den.
pufred
2018-04-01
Egentligen en rätt generisk och naiv crime-rulle, men skådespeleriet, improvisationerna, filmningen, lösningarna vid så många scenbyten osv, gör att det blir en intensiv berg-o-dal-bana. Bara följa med och "go with the flow". Bästa tyska filmen på 2010-talet?
fredagsfil
2017-10-21
Hade ingen aning om vad filmen skulle handla om innan det började, men direkt kändes spänningen och känslorna byggdes upp. Förvånansvärt verklig "teater" i vitt skilda miljöer. Blir svårt att varva ner nu efter filmen!
underachievers
2017-07-16
Vilken fantastisk film. Ett riktigt hantverk. Läste att de gjorde tre tagningar - de två första var för perfekta, så tredje gången gillt blev den som visades på biografer då den kändes mer "äkta". Hade inte heller läst något om vad filmen handlade om, bara hur den var filmad. Se den! Bästa filmen i år för mig med.
Jompalompier
2017-07-10
Wow, vilken filmupplevelse! Hade väldigt hög puls när filmen var slut. Rekommenderas starkt!
mawCor
2017-04-28
Välspelat och tufft hantverk. Kameraarbetet imponerar också med tanke på att det utspelar sig på så många olika och samtidigt utmanande platser i en och samma tagning. I längden håller helheten dock inte riktigt samman och man tröttnar ganska snabbt på den skakiga kameran och storyn som ibland står och stampar alldeles för länge på samma ställe. 3+
Medlock
2016-12-02
Rekommenderar den som ännu inte har sett den att inte läsa något om handlingen. Och undvik att se trailern. Då blir behållningen så mycket större. Följ med Victoria in på nattklubben i Berlin och njut av en filmupplevelse utöver det vanliga. I min värld är det här en given femma!