Vid flodens strand

När Samson kommer tillbaka till skolan efter helgen berättar han för sina vänner kallt hur han precis mördat sin flickvän Jaime. Vännerna måste nu ta ställning, skydda en vän eller göra det enda rätta. Åsikterna går minst sagt isär och frågan är vem man kan lita på.

Originaltitel River's Edge
Regissör Tim Hunter
Manus Neal Jimenez
Genre Drama, Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Keanu Reeves, Dennis Hopper, Daniel Roebuck, Ione Skye, Roxana Zal, Crispin Glover, Leo Rossi, Joshua John Miller, Josh Richman, Tom Bower, Phil Brock, Constance Forslund

Xtro
2016-10-17
Överspel är en underskattat konstart, och Crispin Glover gör en instats i världsklass här.
ouimadame
2016-05-03
Den har sina golden moments, men på det hela taget... En mjäkig trea. För mycket scener generellt o filmen står o trampar vatten onödigt mycket mer än den skulle behöva göra
MattMachine
2016-04-03
Älskar den här filmen! 5/5. Grymt soundtrack också. Slayer! :)
Dutch
2015-12-05
Glover är helt väck.
Genstruktur
2015-03-01
Ja, vad håller Crispin Glover på med?
Robdasnobb
2015-01-28
Crispin Glover är helt absurd. Se den!
2014-10-27
En fullkomligt unik film utan att vara krystad, svår eller konstig. Para Sista natten med gänget med Twin Peaks, så skulle avkomman kunna bli något som liknar Vid flodens strand. Det är mörkt och skitigt men samtidigt varmt, persongalleriet är kanon och dialogen svårslagen och proppad med odödliga oneliners ("Women are evil"). Att denna film inte har en allmänt vedertagen "måste-status" är fullkomligt obegripligt. (11/15)
BrutusBeefcake
2014-05-14
Kändes som filmen hade oerhörd potential att bli något riktigt bra, men detta är riktigt ojämnt. Vissa scener får den in den här goa "smalltown murder"-atmosfären som jag älskar och ibland känns det bara trist och utan udd någonstans. Filmen börjar trevande men blir bättre dock kan sägas, den blandar också i skådespeleriet då det ibland känns riktigt kanon men ibland otroligt värdelöst. (6+/15)
Jonatanh
2014-02-27
En av de vackraste filmer jag någonsin sett. Suger fast mig från första bildruta med mer känsla, atmosfär och mörker än det mesta som har gjorts men också en otroligt fin skildring av skitlivet i den lilla staden. Det fantastiska soundtracket ger ett skört intryck och lägger ett skimmer över filmens mörka ton. Det akustiska kontra dödsmetallen spelar briljant tillsammans. Crispin Glover gör sin bästa roll och den alltid lika underbara Keanu håller tillbaka och briljerar vid en tidig ålder. Ballare (och snyggare) karaktärer får man leta efter, länge. En förbisedd film i en sub-genre som exploderade några år senare i den amerikanska independentfilmen. Twin Peaks, Slacker, Gummo och många andra filmer har mycket att tacka pionjären River's Edge för. "You respect an adult? I really do need to get stoned."
CultOfZenith
2013-11-01
Bisarr upplevelse. Keanu levererar repliker värdiga Bill & Ted medan George McFly går bananas i någon sorts proto-Twin Peaks. Plus Dennis Hopper, i en blek parallellversion av Frank Booth från Blue Velvet! Så otroligt, otroligt mycket förspilld potential att jag inte vet om jag ska älska eller hata det. Så jag gör både och.