3.4

Vid skilda bord

Utspelar sig på en engelsk badort där ett frånskilt par vill göra ett nytt försök. Där finns även mannens blyga älskarinna, en man som utger sig för att vara krigshjälte och en ensam ungmö med sin dominanta mor. Baserad på två romantiska kortpjäser av Terence Rattigan.

Originaltitel Separate Tables
Regissör Delbert Mann
Manus John Gay, Terence Rattigan
Genre Drama, Romantik, 50-tal
Skådespelare Deborah Kerr, Rita Hayworth, David Niven, Wendy Hiller, Burt Lancaster, Gladys Cooper, Cathleen Nesbitt, Felix Aylmer, Rod Taylor, Audrey Dalton, May Hallatt, Priscilla Morgan

hsimpson
2021-05-31
Hade nästan hellre sett detta som en uppsatt pjäs, tror jag. Tyckte inte att det gjorde sig så bra på film, trots en ganska fin produktion med duktiga skådisar.
KimEkberg
2016-06-09
väldigt flådig som produktion, men lite struttig också, och saknar den nerv och finkänsla jag ville åt efter Marty.
Merwinna
2016-01-05
Den här filmen borde ha varit bra eftersom här finns flera bra skådespelare, bl.a. David Niven och Deborah Kerr som är två av mina absoluta favvisar, och de spelar även bra här så det är inte det. Men historien eller historierna var bara tråkig, dessutom en aning konstigt, otrevligt och osunt.
2015-01-06
Under filmen gång finns det mycket att njuta av och gotta sig i. Med den kompetens hos skådespelarna och inte bara de mest kända namnen så lyfter filmen extra mycket. Vad jag förstår så har Niven och Kerr fått mest beröm från denna filmen men jag tycker att Hayworth och Lancaster imponerar minst lika mycket med de karaktärerna de porträtterar. Jag får inte heller glömma skådespelerskan Wendy Hiller som även hon imponerar i sin viktiga roll.
nathaliew
2012-04-28
oj vad bra! Älskade tempot som gör att det blir en fin karaktärsstudie. Niven och Kerr briljerar!
foppa99
2010-12-01
började segt o tråkigt, men blev bättre o bättre allt eftersom & slutscenen e jättebra
MaraJade
2010-09-30
En synnerligen bra film, oerhört välspelad och slutet är bara så bra!
Semiramis
2009-04-28
Ganska mycket för smörig tyvärr...
goeran
2008-01-13
Ett mycket välgjort relationsdrama; bra story och goda skådespelare. Jag är speciellt förtjust i Wendy Hiller som hotellets ägarinna Miss Cooper (en roll som hon välförtjänt fick en Oscar för) och Gladys Cooper som den dominanta modern Mrs. Railton-Bell men även Deborah Kerr som Sibyl Railton-Bell är mycket trovärdig.
Kubrickian
2006-04-10
Märkligt hur Hayworths ansikte alltid är belyst på ett visst sätt så hon får den där "magiska" Hollywood-glansen. Filmen pendlar mellan patetisk snyftmelodram och fin karaktärsstudie. Underlaget håller inte T. Williams-klass men har bitvis poetisk dialog. Ganska typisks kammardrama från slutet av studiosystemperioden.