3.2

Viddernas man

Jack ser till att hamna i fängelse så att han ska kunna frita sin vän som redan sitter inspärrad.

Originaltitel Lonely Are the Brave
Regissör David Miller
Manus Dalton Trumbo
Genre Drama, Western, 60-tal
Skådespelare Kirk Douglas, Walter Matthau, Gena Rowlands, Michael Kane, Carroll O'Connor, William Schallert, George Kennedy, Bill Raisch, Karl Swenson

goeran
2021-04-18
David Millers Lonely Are the Brave från 1962 är en sevärd film om den siste cowboyen (och om en döende livsform); om en cowboy, gestaltad av Kirk Douglas, som inte passar in i det moderna samhället. Kirk Douglas är mycket bra i huvudrollen och även Walter Matthau och Gena Rowlands gör utmärkta insatser (och fotot är snyggt). Däremot förvånar det mig att Kirk Douglas tydligen räknade filmen som sin bästa; för nog har han gjort några ändå bättre insatser på vita duken. Betyg 3
C12
2019-04-10
Makalöst händelselös film
2017-10-09
Egentligen inte direkt dålig, bara ointressant och fånigt cowboy-romantisk. (5/15)
Sznax
2012-11-25
en riktigt fin samhällskritisk inledning som sedan övergår till en spännande (men väl lång) bergsjakt. Douglas är kanon och övriga skådespelare likaså. Fint foto, bra musik och helt makalösa miljöer. Manuset blir tunt i slutändan då den andra halvan drar ut filmen överdrivet mycket. Betyg 6.1
Tonti
2012-11-25
Spännande med en samtidswestern där en anakronistisk Kirk Douglas briljerar och har en stark vänskapsrelation till sin häst Whisky. Bra skådespeleri rakt igenom och mycket snyggt scopefoto.
KimEkberg
2012-11-25
det är fint med filmer som skildrar någon som står utanför samhället. det kändes också på många sätt väldigt modernt i filmskapandet, med de egensinniga karaktärerna och ekivoka kameraföringen. Kirk är kungen av usa som vanligt.
Czechflash
2012-03-16
Kirk Douglas egna favorit, och det kan man förstå även om han var med i många bra filmer. Lite som en föregångare till First Blood (1982) och The Fugitive (1993), och jag gillar det.
bubblo
2010-01-21
Vilken galet underskattad film det här är! Kirk Douglas som den "siste cowboyen" som jagas upp i bergen likt en John Rambo i First Blood, bländande skådespeleri, spänning och en elegisk underton inför en tänkt frihet och en vildmark som motorleder stängsel och hela den moderna världen gjort slut på.. Förvånad över att man inte hört om denna tidigare? Om man ska tro Spielberg i extramaterialet fick filmen inte så bra distribution när den kom. Men förhoppningsvis får fler upp ögonen för den.
diskborste
2008-02-18
Kirk är stenhård som vanligt.