3.4

Videodrome

Den skrupelfrie TV-chefen Max älskar sex och våld, i synnerhet på sin egen TV-kanal. Nu letar han efter nästa stora grej. Något som ingen annan kanal har.

Originaltitel Videodrome
Alternativ titel Videodrome - förgängelsens vapen
Regissör David Cronenberg
Manus David Cronenberg
Genre Science Fiction, Skräck, Thriller, Mysterium, 80-tal
Skådespelare James Woods, Deborah Harry, Leslie Carlson, Sonja Smits, Peter Dvorsky, Jack Creley, Lynne Gorman, Julie Khaner, Reiner Schwartz, David Bolt, Lally Cadeau, Henry Gomez

Skapad 2019-10-07 av palmat
I David Cronenbergs film Videodrome (1984) så gestaltar James Woods Max Renn, ägare av en moraliskt bankrutt kabel-TV kanal i en namnlös amerikansk storstad. I jakten på de senaste inom sex och v...   Läs mer »

Solidus
2019-07-16
Jag ser att Cronenberg vill säga något om dåtidens mediaklimat, men budskapet försvinner i en röra av stönande kassettband och tortyrporr. Snygga praktiska effekter och stämningsfull musik i en förvirrad film som endast David Cronenberg har full koll på vad som händer.
fanny7504
2019-02-05
Jag fattade ingenting av den här. Kass!
dudson
2018-12-04
Extrem flum av Cronenberg som verkligen lyckats göra en kontroversiell film ano 83" Måste ha varit nyskapande på den tiden. Men när man ser den datu 2018 så är det väl mest ett orginal som är smått kultig. Fast bra är den då inte! Vhs=Woods är sannerligen godkänd i sin roll. Skoj se Blondie vara Woods personliga nåldyna #)
Jompalompier
2018-04-25
Snygga praktiska effekter (de flesta). Cool story även om jag var något förvirrad mot slutet.
2017-10-23
Kimchi
2016-10-08
Nja, det finns en hel del att gilla men inte riktigt min smak kanske. 2+
Jamesa
2016-05-19
Mycket bra film, älskar storyn. Och Woods är ju ständig favorit.
Paramis
2016-01-15
Julie Kvaner va attraktiv. I övrigt paranoid i handlingen o sista halvtimmen blir det utflippat. Har aldrig gillat James Woods.
spielmitmir
2016-01-05
Såg den mest för allmänbildningens skull, då jag inte sett så mycket Cronenbergh. Men också - såklart - för att James Woods är en personlig favorit och jag ser allt han har gjort. Kändes djupt Lynch-inspirerad, med en del Eraserhead-vibbar. Kul effekter som inte är alltför pjåkiga. Störde mig inte alltför mycket på storyn, eftersom jag utgick ifrån att huvudpersonen var schizofren. Men ingen annan här verkar tolkat det på samma sätt? Hehe.
MoRBiD
2015-03-12
Länge leve det nya köttet!