Videomannen

En 55-årig VHS-filmsamlare får tag i en värdefull film som kan rädda hans katastrofala ekonomiska situation. Filmen försvinner och han misstänker att den blivit stulen. Han inleder en jakt efter misstänkta förövare.

Originaltitel Videomannen
Alternativ titel The Video Man, Videoman
Regissör Kristian A Söderström
Manus Kristian A Söderström
Genre 2010-tal, Komedi, Drama, Thriller
Skådespelare Stefan Sauk, Lena Nilsson, Morgan Alling, Amanda Ooms, Martin Wallström, Kim Theodoridou Bergquist, Anna Wallander, Victor von Schirach, Ove Wolf, Sven Wollter, Carolin Stoltz, Helena Jansson, Ennio Midena, Darko Savor, Daniel Ekeroth, Mattias Palm

Samtalsmanicken
2020-03-27
Jag är medveten om att filmen får betydligt högre betyg utanför skandinaviska vatten, och det gläder mig lite. Det som fick mig att ge filmen en anständig poäng beror främst på dess soundtrack av Waveshaper, Moto Boy, Robert Park etc. Men det handlar också om nostalgin och dess igenkänningsfaktor förstås - de supercoola filmbiblioteken med gamla svenska VHS-kassetter och saker man växte upp med som svensk på 80-talet. Det som driver ned betyget ligger på manuset som lika gärna hade kunnat vara framfört av Colin Nutley eller någon annan svensk dramaförfattare. Det håller inte intresset i den utsträckning man hoppats på.
2019-03-12
Hög nostalgifaktor för en fd vhs-nörd som jag själv. Thrillerintrigen i all ära, men den hade funkat bara som drama om några människor kring intresset. Många sköna karaktärer här och ett bra soundtrack. Kul att se en svensk regissör som vågat hoppa på retrovågen.
Paramis
2019-03-12
Musiken väldigt bra. Filmen tappar väldigt efterhand.
PeterTheW
2018-12-05
Älskar nostalgikänslan och soundtracket, skådespeleriet likaså, även om filmen i sig inte artar sig i samma kvalitet och fart.
DrJW
2018-11-26
Historien har några brister och en plothole, men annars så tyckte jag om den här filmen. Jag älskar hyllningen dem gjorde till VHS, särskilt till VHS B- och exploitationfilmerna, de filmer som du lätt kunde hitta på Videoteket (Hemmakväll) eller någon annan ställe som sålde VHS-filmer förr i tiden.
Hypostas2
2018-11-24
Börjar väldigt bra, men tappar mot slutet när den flummar ur lite. Sevärd för filmnördar.
stgurgel
2018-09-18
Trevligt nostalgitema och bra soundtracket men osnyggt kameraarbete. Manus är väl lite knöligt också och dialoger, och inte top notch skådespel. Men den duger