Vij eller Prästseminariets likvaka

Teologistudenten Khoma får i uppdrag att läsa begravningsceremonin för en ung kvinna som nyligen dött under mystiska omständigheter. Under tre nätter ska han helga hennes ande men predikningarna ställs om intet när det visar sig att kvinnan egentligen var en häxa.

Baserad på novellen Vij av Nikolaj Gogol från år 1835.

Originaltitel Vij
Alternativ titel Viy or Spirit of Evil, Viy - ondskans ansikte
Regissör Georgij Kropachjov, Konstantin Jershov
Manus Georgij Kropachjov, Aleksandr Ptusjko, Konstantin Jershov
Genre Drama, Fantasy, Komedi, Skräck, 60-tal
Skådespelare Leonid Kuravljov, Natalja Varlej, Aleksej Glazyrin, Vadim Zachartjenko, Nikolaj Kutuzov

hsimpson
2021-10-12
Den sista natten är ju fenomenal, men alltför kort. Vägen dit är lite tramsig, och känns längre än den är.
Astrojacob
2015-01-30
Eftersom jag är lite svag för rysk film så har jag överseende med en del komiska banaliteter, som supandet o de obegripliga skämten. Sista halvtimmans effekter räddar dock en härlig horror-Fyra. Remaken från 2014 har samma bok som utgångspunkt men en helt annan story och vinkling.
#54
2014-05-21
Lite fånig, men underhållande.
advesperascere
2013-06-08
Slutet är helt underbart fint. Ja en fin film i allmänhet. Att det inte blir en fyra beror nog på buskisöverdosen.

2012-11-02
Originellt men knappast minnesvärt med ett snurrigt manus. Specialeffekterna som används vid häxscenerna är dock ganska häftiga.
Ondskapt
2012-09-15
Trams fram till slutet, som är bra. Men det räcker inte.
Gröne_Orm
2012-04-20
Så fruktansvärt snygga effekter även om filmen är rätt långsam inledningsvis.
Al_padrino
2012-03-23
Bra mytologi, synd att den är så himla buskis. Väldigt fina locations.
EmitFlesti
2010-12-08
Tar för lång tid på sig att komma till själva ploten. Effekterna är dock otroligt imponerande.
Rune2000
2010-09-14
Imponerande specialeffekter på slutet gör denna film till en betydligt häftigare upplevelse än vad de första scenerna fick mig att tro på.