2.7

Vikten av vatten

En tidningsfotograf reser till en ö utanför New Hampshire med sin make, svåger, och dennes flickvän för att undersöka ett yxmord på två norska kvinnor som skedde 1873. I efterforskningarna finner hon paralleller mellan sina egna relationer och livsödet för en av kvinnorna som överlevde brottet.

Originaltitel The Weight of Water
Regissör Kathryn Bigelow
Manus Christopher Kyle, Alice Arlen
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Sarah Polley, Elizabeth Hurley, Sean Penn, Catherine McCormack, Ulrich Thomsen, Katrin Cartlidge, Anders W Berthelsen, Ciarán Hinds, Josh Lucas, Vinessa Shaw, Richard Donat, John Maclaren

Skapad 2019-12-07 av weng-weng
I Kathryn Bigelows film korsas ett ganska schysst segeldrama med ett mystiskt dubbelmord från 1800-talet. En fotograf (Catherine McCormack) ska dokumentera den gamla berättelsen i bilder för en art...   Läs mer »

RustyFilm
2016-12-11
En långtråkig kombination av relationsdrama och thriller som berättas mycket omständligt, dock med ett stegrande slut. Fotot utnyttjas snyggt och ger ofta bilderna en skön effekt. Men första timmen av filmen har en handling som ger ett sömnpillers effekt
sirkurt
2014-01-17
Tycker att vissa scener/delar av filmen var ganska imponerande åtminstone på det visuella planet och det är en ganska egen film som inte härmar någonting annat däremot förstod jag mig inte på handlingen eller karaktärerna vare sig i dåtid eller nutid, det blev mest ganska platt och rörigt, det verkade hela tiden som att filmen ville berätta att de två olika historierna hänger ihop och har likheter med varandra men jag såg inte något gemensamt med dem förutom två ganska meningslösa och ointressanta händelseförlopp som nödvändigtvis skulle blandas ihop på något poetiskt sätt men jag tycker att det var väldigt svårt att förstå huvudpersonens fascination för de här morden och vad det nu skulle ha med hennes liv att göra begriper jag aldrig. Det är ingen jättedålig film men det blir aldrig en lyckad helhet av alltihop utan mest väldigt krystat och i slutet dramatiskt på ett överdrivet sätt.
dafreakish
2012-04-17
Mystiskt berättad parallellhistoria där kopplingen mellan dessa är ytterst vag och meningslös. Man bryr sig helt enkelt inte då allt är övertydligt och förutsägbart. Slutet? Ja vem bryr sig....
Gigi1943
2012-03-06
För mig hade filmen lika gärna lagts i soptunnan på "Plus", et enda som inte misshagade mig var - naturligtvis - Anders W Berthelsen som är en av mina "idoler", positiv överraskning när hans trevliga nuna dök upp. Jag håller med att man verkligen undrar var inspelningen är gjord, var det verkligen USA det skulle föreställa (trodde det var ... jaa, kanske till och med Bohuslän! ), klichéerna var pinsamma (speciellt deras "blickar" till varandra) och jag undrar vem eller vilka som eventuellt omkom (från segelbåten), jag fattade inte det trots att jag var vaken hela tiden och till och med spolade bakåt en bit för att kolla om jag missat nåt, det kanske var regissören som klippt bort nåt som hon själv tyckte var skämmigt, jaa, den här rullen såg jag enbart för att min son givit den så dålig kritik och jag kan inte annat än att hålla med honom. En mycket svar tvåa från mig.
Sznax
2012-02-15
Det här en av de absolut sämsta filmerna jag sett. Jag undrar om det var den finska dvd:n som jag såg den på eller om det verkligen är så uselt foto. Ljuset var totalt fel och det kändes så amatörmässigt digitalt. Skådespelarna borde inte få arbeta mer efter den här filmen. Jag har aldrig varit med om så dåligt levererad dialog som i den här filmen. De läser ju bara ur manuset, det finns ingen känsla alls. Varenda scen i filmen är fullständigt idiotisk. Inte vid ett enda tillfälle i filmen kände jag att det ens var okej. Relationerna mellan karaktärerna är så klichéartade att manusskrivarna borde hängas. Speciellt de fyra moderna karaktärerna är så dåliga. Varför måste de bete sig så överdrivet efter mallen? Redan i förtexterna visste jag att filmen skulle vara värdelös (speciellt när jag såg Sarah Polleys namn) men jag anade aldrig att det skulle vara så här vidrigt. Vad sysslade Bigelow med när hon gjorde filmen. Och det skal föreställa USA? Det ser mer ut som Bohuslän. Betyg 1.0
Tonti
2012-02-15
Jag kunde knappt tro mina ögon och öron när jag efter några minuter började inse hur fantastiskt dålig den här filmen är. Det historiska skeendet är kasst och nutidsberättelsen helt vedervärdig. "Uttrycksfulla" blickar, fruktansvärd TV-estetik och normalt mycket duktiga skådisar som spelar som om detta var åttahundrasjuttiosjätte avsnittet av en såpa. Vilket det även känns ganska mycket som. Karaktärerna är pinsamt platta och försöken till fördjupning gör bara att alltings ytlighet blir ännu tydligare. Till råga på allt är praktiskt taget allting i filmen idiotiskt ointressant. Trist att detta blev min första Bigelowrulle för nu känns det inte så angeläget att se några fler.
martineden
2010-04-26
Blir faktiskt uppriktigt förvånad över sågningana av den här filmen. Jag vet att man inte ska kommentera kommentarer, men att kritisera Sean Penns insats känns helt ogrundat. Tycker att han med preciös subtilitet gestaltar den melankoliske författaren och poeten Thomas Janes. Bigelow imponerar både bakom kameran och i huvudrollen som Jean Nichols. Älskar landskapen och miljöerna som utgör Smuttynose. Dåtidsmiljöerna och kostymerna är jättevackra och Sarah Polley är bra i rollen som den norska imigrantkvinnan, Maren. Gillar konceptet om historien i historien; vilket ger upphov till en ganska avancerad struktur då vi även får följa återblickar i den dåtida berättelsen. Det jag saknar från boken är "nutidsåterblickarna", vilket bringat mer djup och större förståelse för "nutidskaraktärerna". Manusförfattarna är i essensen mycket trogna den litterära förlagan, men gör trots allt vissa praktiska avvikelser, vilka faktiskt fungerar i filmens fördel. Har lite svårt för vissa övergångar till svartvitt foto; denna övergång känns mycket bra när världen ses genom Jeans kameralins men annars känns det smått överflödigt och ofunktionellt. Man funderar på likheterna och parallellerna mellan de två utspelande historierna. Gillar verkligen klippningen som emfaserar detta mellan mordet och stormen på segelbåten. Mycket snyggt! Jag tror ändå att berättelsens elementära agenda är att visa upp dysfunktionella relationer och olika typer av problematik som kan tynga dessa samt det praktiska uttryck dessa kan driva en människa till. Jag gillar denna film skarpt och känner faktiskt att jag (mot bättre vetande) känner att en viss irritation över människors nedvärderande av denna film. Hade urpsrungligen tänkt ge den en stark 3, men för att väga upp negativiteten ger jag den en svag 4. Mycket bra!
SilkyMoll
2009-12-27
Den här filmen levererar inte riktigt samma känsla som boken gör. Förstår inte riktigt kritiken när det gäller två historier från olika tidsepoker, jag tycker det fungerar. Mördarhistorier är sällan särskilt sofistikerade i verkligheten. Det är fult och lite äckligt, precis som filmen. Boken är dock bättre än filmen och inte ens Sean lyckas höja betyget. Hurley som sexobjekt är ju bara väldigt tröttsamt.
Masjävel
2009-07-28
Totalt misslyckad och ointressant, konstigt upplägg med hopp mellan två tidsepoker. Sean Penns enda dåliga film?
Edithea
2009-07-23
Läste nyss ut boken. Den gamla mördarhistorien är dödstråkig både i film och bok. Däremot är porträtten i nutid enormt mångfacetterade och Penn och McCormack har en fantastiskt bra kemi.