3.2

Vilden

I en skog 1798 hittas en pojke som vuxit upp i naturen utan kontakt med människor. Han kan varken tala eller gå. Doktor Jean Itard intresserar sig för fallet. Han tar hand om vilden, ger honom namnet Victor och försöker civilisera honom.

Originaltitel L'enfant sauvage
Alternativ titel Wild Child
Regissör François Truffaut
Manus François Truffaut, Jean Itard, Jean Gruault
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Jean-Pierre Cargol, François Truffaut, Françoise Seigner, Jean Dasté, Annie Miller, Claude Miller, Paul Villé, Nathan Miller, Mathieu Schiffman

Skapad 2019-11-10 av cineasten89
Ser att ingen har skrivit en recension om filmen. Lika bra att jag skriver en. Vilden (The wild child) är baserat på en verklig historia som hände i slutet av 1700 talet i Frankrike, om pojken so...   Läs mer »

2018-01-04
Smått deprimerande film. Mänskligheten, liksom... Men helvete vad Cargol är bra. Överlag en stabil film med aningen abrupt slut. (8-/15)
Taandborste
2014-07-20
Intressant, men ingenting som kommer stanna kvar hos mig direkt.
precineadd
2014-05-15
en sån där ganska monoton film som bara handlar om en sak. men stabil och kvalitativ.
Seger
2014-02-11
Slutscenen (är civilisationen något att ha?) musiken & Jean-Pierre Cargol.
Ola_Schubert
2013-04-30
En intressant film. Och fortfarande har vi, 215 år senare, men alla otroliga vetenskapliga framsteg, i praktiken, i vissa fall, svårt att förstå hur den mänskliga hjärnan fungerar. Men som väl är så behöver vi nog inte vänta i 215 år till för att hitta en genuin förståelse av hjärnan och människan. Det kommer nog att hända otroligt mycket de närmaste årtiondena! Men som film kändes det hela lite taffligt, speciellt i början. Och, tyvärr slutet kändes avhugget, även om det säkert fanns en mening slutscenen. Men en mycket stark trea i betyg räcker det hela till i alla fall.
hsimpson
2012-11-01
Intressant historia, förvånansvärt ointressant som film. Kaspar Hauser är ljusår bättre.
jep
2012-02-21
Släng in lite Mowgli i blandningen också.
ellaine
2010-06-07
Gripande och fin film men jag hade gärna sett lite mer, vad som hände sen.
foppa99
2010-04-16
tyckte den va sorglig
moralist
2009-12-01
Det är spännande hur välgjord den här filmen är. Jag läste några utdrag ur Itards originaltext och det stämmer bra överens med filmen. Samtidigt som den är estetiskt tilltalande, så är den väldigt intressant.