3.3

Vildfågel

Ett triangeldrama som handlar om en väbärgad man, med en perfekt hustru, som lockas av en främmande och mystisk ung kvinna.

Filmen bygger på en roman av Rudolf G Binding.

Originaltitel Opfergang
Alternativ titel The Great Sacrifice
Regissör Veit Harlan
Manus Veit Harlan
Genre Romantik, Drama, 40-tal
Skådespelare Carl Raddatz, Kristina Söderbaum, Irene von Meyendorff, Franz Schafheitlin, Ernst Stahl-Nachbaur, Otto Tressler, Annemarie Steinsieck, Edgar Pauly, Charlotte Schultz, Ludwig Schmitz, Frida Richard, Paul Bildt, F W Schröder-Schrom

2019-03-16
Lite annorlunda, kvinnopower och en del svenskanknytning, men samtidigt småfånig. En svag trea.
emilstjernholm
2016-10-25
Filmen gjordes 1944 när det i det närmaste stod klart att Tyskland skulle förlora kriget och med det i åtanke är döds- och offertematiken än mer intressant. Det är en välgjord melodram med snyggt färgfoto, något som tycks ha varit ovanligt i tysk film under kriget.
goeran
2013-03-09
Det var trevligt att se om Veit Harlans vackra romantiska drama Opfergang med engelsk textning; förra gången såg jag filmen helt utan textning och då tror jag att jag missade vissa nyanser (för skoltyskan känns trots allt lite ringrostig). En stor förtjänst med filmen, förutom det vackra bildspråket, är Hans-Otto Borgmanns följsamma och suggestiva musik. I just denna film betyder musiken mycket för stämningen.
peterclash
2010-10-27
Stiligt och pompöst, men lite trist drama.
goeran
2008-11-08
Skönhet, romantik, undergångstämningar; allt fångar Harlan väl i denna sevärda melodram i tjusig Agfacolor. Kristina Söderbaum är pefekt i huvudrollen som naturbarnet Äls men även Carl Raddatz som Albrecht och Irene von Meyendorff som Octavia är mycket bra.