3.1

Viljans triumf

Viljans triumf skildrar NSDAP:s partikonvent 1934. Ofta kallad "den bästa propagandafilmen som gjorts", är filmen både ett historiskt dokument från Nazityskland och en demonstration av Riefenstahls uppfinningsrikedom inom filmkonsten.

Originaltitel Triumph des Willens
Alternativ titel Triumph of the Will
Regissör Leni Riefenstahl
Manus Leni Riefenstahl, Walter Ruttmann
Genre Dokumentär, Krig, 30-tal

RegineOlsen
2017-07-07
fyfan vilken LÄCKER film detta är
lilebroer
2016-06-04
I dag så känns det som att det finns oerhört lite att hämta från denna dokumentär. I och med dess propagandistiska grund så finns det ju väldigt lite som man kan ta lärdom och nu när även tekniken har sprungit ifrån filmen så lämnas man rätt uttråkad. De enda som egentligen kan ha något syfte att faktiskt se den är väl möjligtvis lärare, historiker och filmnördar. Det sistnämnda kanske mest för att friskriva mig själv. Sen så får vi ju absolut aldrig glömma vad som hände, något som man verkligen kan debattera för om vi inte just nu är på väg att göra, men det finns betydligt mer ingående produktioner som fyller den funktionen. Vad som blir kvar av viljans triumf är en rätt lökig, stolpig och förlegad dokumentation av något så djupt tragiskt. Ett passande öde för en produktion som var tänkt att bli motsatsen.
emilstjernholm
2015-12-12
Mäktig propaganda, givetvis. Briljant foto samt storslagna formationer och arkitektur.
Engravadlax
2015-05-06
StarWarscenen var ju lite episk, och det är en del sjysst foto. Inte så mycket mer. (5/10)
MattiasStrand
2015-04-29
Trodde att det här skulle bli en svår avvägning betygsmässigt mellan form och innehåll, men nej. Budskapet är naturligtvis vidrigt men filmen är också väldigt tråkig och ganska ful (!) - tycker faktiskt det är svårt att förstå att den kan ha haft någon framgång propagandamässigt... Som historiskt dokument må den vara intressant men som film betraktat blir det lägsta betyg.
pufred
2015-02-25
Mäkta imponerande propaganda. Storslaget och filmiskt fantastiskt. Men det är i stort sett bara mascherande, marscher och agiterande tal. Rätt ensidigt.
Erinaceus
2015-01-16
Tekniskt sätt skulle den säkert vara värd ett bättre betyg, men i detta fall går det inte att inte ta beaktande innehållet, som ju naturligtvis är hemskt.
PGermanicus
2014-11-23
Mycket vacker och skrämmande film. Obligatorisk för alla som har något som helst intresse för historia.
myslas
2013-11-30
Propagandafilmernas propagandafilm. Det går inte att komma ifrån att det är oerhört storslaget och häftigt. Samtidigt är det förstås ett väldigt skrämmande, och oerhört viktigt, tidsdokument. Rent filmtekniskt finns det inget att klaga på, Leni Riefenstahl må ha varit ett praktarsle, men bra film kunde hon sannerligen göra. Jag rekommenderar verkligen DVD-versionen från Synapse där det finns med ett kommentarspår av historikern Anthony Santoro. Det är fullspäckat med intressant fakta.
NtoNW
2013-11-06
Trodde att det skulle bli något enastående när jag såg inledningen. Men sedan blev det en massa marscherande soldater och filmen sjönk. Mycket fin klippteknik och snyggt foto. Intressant som prov på propagandafilm, men ganska tråkig.