Villervalle i Söderhavet

Villervalles pappa ska åka till Söderhavsöarna för att titta om de svälter där. Familjen kräver att få följa med. De får se hulahulaflickor, sjungande öbor, rituella danser och mycket annat.

Originaltitel Villervalle i Söderhavet
Alternativ titel Äventyret börjar, Bland hajar och pärlfiskare
Regissör Torgny Anderberg
Manus Torgny Anderberg
Genre Familjefilm, Komedi, 60-tal
Skådespelare Roland Grönros, Gittan Wernström, Anna-Lisa Baude, Lena Granhagen, Olof Thunberg

Slowdive2
2013-12-03
Har just sett hela serien tror jag - det var flera timmar. Tycker det är en bra beskrivning som filmtipset har när jag skriver detta. För mig innebar filmen dels att bekanta mig med den tidens allmänna sätt att resonera i Sverige. En kommentar som 'Om vi dricker fiskblod så behöver vi inte dricka vatten' i en gladlynt familjefilm tycks tyda på att det inte var så länge sedan hungersnöd även rådde i Sverige. Återkommande glada referenser till en nazistsympatisör som Sven Hedin kan tjäna som exempel på en annan underton i filmen. När gräl uppstår mellan invånare på olika öar så försöker våra ditresta lösa dispyten genom att ordna en fotbollsmatch. Så filmen har inte så mycket till övers för historiska perspektiv, utom när det gäller att skämtsamt referera till kolonialism. Vänskapen som utvecklas mellan en svensk pojke och en 'inföding' känns mer som den mellan Micke och Moje - på så vis att de troligen ska växa upp och bli olika ställda i nationernas hierarki. Det här kan ju låta väldigt negativt. Å andra sidan satt jag och tittade koncentrerat genom hela filmserien. Inte minst var det spännande att för mig som lever på existensminimum få uppleva en långresa. För mig som är 43 år så var det otäckt att se den antydda jakten på sköldpaddor med käppar med krok. Jag tycker att det var lärorikt att få se, men den scenen gör nog att jag gör bedömningen att filmen helst ses i vuxens sällskap. En scen som jag med glädje uppskattade var när de två 'grabbarna' paddlade kanot och sjöng - den scenen tyckte jag var helt fantastisk, kanske för att jag själv nog hade älskat att få uppleva det som barn. Blandade känslor på det hela alltså.
labi
2013-11-26
Grönros är lite skränig men oerhört begåvad såväl språkligt som fysiskt och Wernström är ju apsnygg. MAJ TAJ!
TobiasRydén
2009-02-22
Mitt betyg gäller för hela serien. Underbart barnprogram som är både underhållande och lärorikt. Grönros är en utmärkt Villervalle, Thunberg rolig som hans far. Såna här TV-program görs inte längre.
Varga
2008-10-30
"man ska organisera allt på ett effektivt och rationellt sätt" ;P "jaså, var det en banan du ville ha" "ke kef kef kefano pepporoTOA"? (sorry men de är vad jag mins) XD
Kurijakin
2008-10-29
jag tycker att filmbeskrivningen är bäst: "Villervalles pappa ska åka till Söderhavsöarna för att titta om de svälter där......" klockrent.
sunshine1981
2008-05-28
Jag älskar villervalle i söderhavet, har hela serien alla 13 avsnitt på dvd digitaliserad. Kanon härligt att titta på. //Sofie annasofieliljeblad@hotmail.com
Zabriskie
2008-04-20
Kan inte förstå att en sådan dålig beskrivning av filmen har fått läggas in. Farmor med geväret i högsta hugg är coolast! :D
Arensberg
2006-10-27
ganska phet och kolonial...ahem...men det ar sjukt laskigt nar han ramlr ner i ett hal och den dar javla jattekokosnotsspindelkrabban kommer efter honom, hualigen var radd jag var...
emilstjernholm
2006-10-24