2.4

Villmark Asylum

Ett saneringsteam flygs in med helikopter till en avlägsen plats i de Norska fjällen. Deras uppdrag är att mäta gifthalterna i det gamla sanatoriet innan det skall rivas. De upptäcker att den gamla vaktmästaren fortfarande bor på platsen. Trots uppmaningar från teamet vägrar Karl att lämna, och när man hittar kroppen efter en tysk turist upphängd i ett av trapphusen, börjar de inse att det är fler än Karl som bor kvar i det gamla mentalsjukhuset.

Originaltitel Villmark 2
Alternativ titel Dark Woods 2
Regissör Pål Øie
Manus Pål Øie, Kjersti Rasmussen
Genre 2010-tal, Skräck
Skådespelare Ellen Dorrit Petersen, Anders Baasmo Christiansen, Mads Sjøgård Pettersen, Baard Owe, Tomas Norström, Renate Reinsve, Éva Magyar, Torstein Løning, Emese Nyírö, Szabolcs Szalay

ekneB
2018-01-25
Helt okej film att slötitta på. Väl beprövad metod som dom tyvärr inte lyckas helt med. Som någon sa, så borde filmen skriva sig själv i stort sett. Ett plus i kanten för mig var att jag kände igen sanatoriet som dom befann sig i. Ett ruggigt hus i vanliga fall, då det sägs vara hemsökt. Men det håller som sagt inte hela vägen, stort plus för slutet!
StureStenhög
2017-09-11
En sådan där film som tycker att det är töntigt att anstränga sig. Att skicka ut ett team till en ödslig plats och låta det hända lite skumma grejer är ju trots allt ett beprövat koncept som man kan få att fungera i sömnen. Lägg därtill ett nedlagt mentalsjukhus och gamla skrönor från andra världskriget, och det kan inte gärna misslyckas. Det gör det inte riktigt heller. Spelplatsen är väldigt effektiv, och filmen är småunderhållande trots sina brister. Flera av dessa brister ligger i de slätstrukna karaktärerna som t.ex. tar orimligt lång tid på sig innan de tar situationen på allvar, och de anledningar vi får till att de inte ringer efter hjälp är sannerligen slött manusskrivande. Intressant dock att Tomas Norström har börjat förvandlas till John Malkovich. Betyget blir väldigt mycket en standardtvåa
2016-02-16
Norrmännen lyckas återigen med det som verkar vara en omöjlighet i Sverige - att göra en hyfsad skräckis. Smårörigt och lite väl intrasslat ibland, men kusliga miljöer och en alltigenom okej handling. Att det är en "uppföljare" är inget man ska bry sig om då den är helt fristående, så det gör inget att man missat första villmark.

2016-02-09
Det är tacksamt att placera en rysare på ett gammalt dårhus. En plot behöver inte vara svårare än så i genren. Den här filmen tar dock en riktning som inte kändes så kul. Alla figurer som dyker upp hade dessutom gärna fått presenterats lite närmare. Det blev väldigt märkligt som det föll sig.
Bullen84a
2016-01-29
Bra film i kuslig miljö på sanatorium. Bättre än många andra liknande filmer. Norrmännen kan göra film det visar dom i denna.
Hanness
2016-01-06
Usel.
Zebulonm
2015-12-20
Riktigt bra norsk rysare i en bra miljö. Gillar sanatoriet...

2015-12-09
Norge får nog ses som nordens främsta land när det gäller skräckfilm. Fritt Vilt-trilogin anser jag visserligen är betydligt bättre. Men denna var helt okej och tämligen skön. 5/10
TheHorrorfan
2015-12-06
Precis som den första filmen så är denna också helt okej. Kul att få se en ny skräckfilm ifrån Norge. De kan sina grejer.
Djason
2015-12-03
Obehaglig norsk skräckfilm. Känns som Norge ligger hästlängder före Sverige i hur en bra film ska göras. Har ju sett bättre skräckfilmer men denna film som följer de flesta skräckmallar har några scener som riktigt otäcka.