2.8

Villospår

Det är höst och människorna i den annars så lugna delen av Skåne slår sig till ro. Men för kriminalkommissarie Kurt Wallander i Ystad bryts idyllen av att en ung kvinna bränner sig till döds i ett majsfält. Strax därpå slår en seriemördare till med en rad olika mord...

Originaltitel Villospår
Alternativ titel Wallander - Villospår
Regissör Leif Magnusson
Manus Henning Mankell, Leif Magnusson
Genre Thriller, 2000-tal
Skådespelare Rolf Lassgård, Lars Melin, Christer Fant, Siw Erixon, Jenny Rudell, Henrik Persson, Stig Grybe, Klas-Gösta Olsson, Kerstin Andersson

kexchokladet
2017-08-23
En fantastisk bok som inte gör sig rättvisa alls. Man har på något sätt gjort en grej av att det ska filmas så grått och mörkt som möjligt. Det kan vara effektfullt i vissa scener, men inte alla.
Ranma
2016-11-10
Bra Wallander, tycker jag. Krypande, mörk stämning och det är skönt att slippa alla överdrivna effekter och kreativa kameravinklar som de flesta thrillers får dras med idag. 3+/4-.
mammene
2015-10-21
Mycket otäck, det var en smygande obehaglighet hela vägen. Polisarbetet är en stor del av behållningen där alla har sin plats och samarbetet går upp och ner, det känns naturligt utfört. Lassgård gör sin roll väldigt bra och även Henrik Persson.
hoolabandoola
2015-05-18
En stark 2:a. Manuset är bra, produktionen sådär. Filmen känns dyster nästan rakt igenom, hade gärna ''vaknat upp'' från det mörka lite då och då. Dessutom känns den lite för lång, skådespelarna är sådär och musiken är inte alls bra.
2014-12-30
Kanske den allra bästa av böckerna om Wallander har här nedgraderats till en filmatisering som befinner sig alltför långt från bokens kvalitèr. Läs boken istället. 2+
DV_86
2013-09-03
Stabil Wallanderthriller. Rolf Lassgård är alltid lika bra som Wallander (han är den enda Wallander enligt min mening). Jag tycker skådespelarinsatserna är bra, dock är dalogerna på vissa ställen knaggiga men det har man överseende med. Jag stör mig dock på Ann Louise Höglund. Nä, det blir underkänt för hennes del. Kommer ihåg att jag var rädd när jag läste boken, så rädd att jag knappt vågade se filmen. Det betyder bara att boken är ypperlig. Boken är en klar femma, medan filmen är en stabil 3:a. Läs boken innan ni ser filmen är mitt tips.
ClintanTheKing
2013-04-19
Bedrövlig på alla plan - spyfärdig musik, lång som satan (160 min), pajaser till skådespelare (Måns från Pelle Svanslös, kom igen...), vidrig och sjuk film. Den som klarar sig med godkänt är den gode Lassgård. Stabil som vanligt. Svag 2:a...
SweFilmOnly
2013-03-22
Den här filmen är utmärkt! Vad jag läser här är att boken ska vara ännu bättre! Tydligen bör man se filmen först och läsa boken sen för bästa upplevelse!
Xenox
2012-07-16
Spännande historia, jag stör mig dock på filmningen.
Djason
2009-08-13
Helt ok men boken är 2 ljusår bättre ungefär.