2.6

Vinddriven

Den stora nattklubbsstjärnan Angie Evans avbryter sin karriär för att gifta sig med den fattige låtskrivaren Ken Conway. När Ken gör succé kastas de in i ett liv av förmögenhet. Men framgången visar sig ha ett högt pris och Angies liv går utför.

Originaltitel Smash-Up: The Story of a Woman
Alternativ titel A Woman Destroyed
Regissör Stuart Heisler
Manus John Howard Lawson
Genre 40-tal, Drama
Skådespelare Susan Hayward, Lee Bowman, Marsha Hunt, Eddie Albert, Carl Esmond, Carleton Young, Charles D Brown, Janet Murdoch, Sharyn Payne, Robert Shayne

goeran
2020-03-04
Filmen kan inte ha gjort så stort intryck på mig för nu har jag sett om den (15 år senare) utan att märka att jag hade sett den tidigare. Men hur som helst; Mikka har helt rätt i att filmen har en föråldrad kvinnosyn men Susan Hayward är bra i denna genombrottsroll. Så jag låter betyget 3 (som i min bok betyder godkänd) ligga kvar. För övrigt kan tilläggas att förebilden för filmens Angie var Bing Crosbys första hustru Dixie Lee.
Mikka
2005-06-28
Åldrad med förlegad kvinnosyn.
goeran
2005-06-09
Susan Hayward är alltid sevärd och filmen förtjänar sammanfattningsvis i vart fall godkänt betyg.