3.8

Vinterkriget

Den 30 november 1939 anfölls Finland av en till synes oövervinnlig sovjetarmé och vinterkriget fick därmed sin början. Filmen var när den spelades in det största projektet i landets filmhistoria och mycket närmare krigets helvete är det nog svårt att komma. Vi följer ett kompanis öden vid östfronten, med kylan, skräcken och döden som ständiga följeslagare.

Originaltitel Talvisota
Regissör Pekka Parikka
Manus Antti Tuuri, Pekka Parikka
Genre Drama, Krig, 80-tal
Skådespelare Timo Torikka, Taneli Mäkelä, Vesa Vierikko, Heikki Paavilainen, Antti Raivio, Esko Kovero, Tiina Björkman, Martti Suosalo, Markku Huhtamo, Matti Onnismaa, Konsta Mäkelä, Tomi Salmela, Samuli Edelmann, Vesa Mäkelä, Aarno Sulkanen

Paramis
2018-11-23
Urbra! Finns nog ingen annan film där man kommer så nära känslan av kriget.
StaffanE71
2017-12-23
När den kom så fanns det inget bättre, gällande Vinterkriget på film. Den håller hög klass även idag. Även om det kanske märks att den är inspelad på 80-talet. War is a cold cold Hell. 4'a.
RustyFilm
2016-12-11
Det här är en realistisk och trovärdig krigsskildring om finska vinterkriget. Men att i över 3 tim konfronteras med explosioner och bunkermiljöer utan någon större variation blir monotont och inte bra filmunderhållning. Däremot är det säkert en väldigt bra bild av krigshelvetet och ska krig visas realistiskt så ska det inte bli underhållning utan just vad det här är, ett helvete
Dream
2016-03-30
Bra.film! Dock har den åldrats.
Lidas
2013-06-08
Säkert en femma för riktiga krigsfantaster där ute, eftersom slagen är realistiska och storslagna med statister och pansarvagnar. Som historia är den dock riktigt långsam och händelsefri. Jag misstänker dock att detta var vad regissören var ute efter att skapa, för att visa hur segt och hopplöst ett krig i själva verket kan vara.
Jonel
2012-12-27
På tok för enformig för min smak. Annars bra kvalité och snygga scener.
HerrFågelsaft
2012-07-06
Mer eller mindre komplett skildring av soldatperspektivet på ett scenario som känns obehagligt nära och bekant. Individernas mognad från värnpliktiga övningssoldater till cyniska veteraner känns mycket trovärdig. Filmen har de mest övertygande skyttegravsscenerna jag sett och specialeffekterna är ibland av världsklass (och ibland inte så bra). Slutscenen är filmen värdig och tog andan ur mig.
Harford
2012-03-28
Ruggigt bra film. Finnarna gör gräsliga filmer, men krigsfilm kan de göra. Se även "Okänd soldat", både den gamla och den nya versionen.
Ramborobban
2011-09-11
En av de bästa krigsfilmer jag någonsin sett. Ingen film är så gripande som denna. Solklar 5a!
amam
2010-11-08
Ganska bra i större delen av tiden men jag kan inte säga att den levde upp till hypen så pass mycket.