Vinterviken

John-John är 15 år och bor med sin nattjobbande mamma, sin halvkriminella styvfar och sin syster i en grå Stockholmsförort. En dag i slutet av sommarlovet räddar han en flicka från att drunkna. Flickans familj bjuder hem honom som tack och det visar sig att de bor i en miljonärsvilla med swimmingpool och Miro-tavlor på väggarna. Men vad som intresserar John-John mer är familjens äldsta dotter Elisabeth...

Originaltitel Vinterviken
Regissör Harald Hamrell
Manus Sara Heldt, Mats Wahl, Harald Hamrell
Genre Drama, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Anki Lidén, Peter Haber, Kjell Bergqvist, David Tainton, Lina Englund, Martin Lindqvist, Allan Svensson, Daniel Larsson, Eric Ericson, Jeanette Eklinder, Maria Weisby, Ulla Schiöld, Bamdad Barghshi

Skapad 2019-12-21 av Anonym
Den svenska filmen Vinterviken av Harald Hamrell handlar om John-John som är 15 år och går på gymnasiet. Hans pappa har dött, så han lever med sin mamma, syster och sin styvfarsa i Stockholm i e...   Läs mer »

2017-09-21
Fattig förorts grabb möter rik överklass flicka, och de faller för varandra, snälla var finns spypåsen?
2016-09-18
Kultklassiker! Har sett denna åtskilliga gånger och även om kärlekshistorien är i banalaste laget så gillar jag faktiskt filmen. Bra skådespelare och bra musik (särskilt Satie).
martstenb
2015-02-01
Dålig film
2014-12-26
När jag såg denna film i tonåren så kunde man engagera sig i filmens handling. Idag har jag dock ingen strävan att se om den. Var tog förrsten Lina Englund vägen. Förr tyckte man hon var med i det mesta som gjordes. 2+
oskarchucky
2013-12-31
det är spännande när kjell kommer
Simpe3
2013-10-26
Väldigt bra film! Kjell Bergqvist levererar.
Godamodern
2012-10-07
Konstigt nog tyckte jag den var bättre nu än när jag såg den för många år sen - fast den är inte bra utan mest tidsfördriv.
Xenox
2012-06-25
En ganska bra ungdomsfilm.
Elizadushkufan
2012-03-14
Filmen är helt ok. Lite långtråkig vissa stunder, men sevärd ändå på något sätt.
Catwalker
2012-02-08
hade det inte varit för lina englund (sveriges sämsta/mest irriterande skådis) hade den fått en tvåa.