2.5

Vinyl

Ett gammalt 80-talsband orsakade mediahysteri när de 2004 gjorde comeback under märkliga omständigheter. Maskerade som ett nytt och fräscht tonårsband tog de sig in på brittiska topplistor med sin första singel. Filmen är baserad på den sanna historien om The Alarm.

Originaltitel Vinyl
Regissör Sara Sugarman
Manus Jim Cooper, Sara Sugarman
Genre Komedi, 2010-tal
Skådespelare Phil Daniels, Keith Allen, Jamie Blackley, Perry Benson, Julia Ford, Tracy Whitwell, Alexa Davies, Christopher Roy Turner, Mike Peters, James Cartwright (II)

Spidde
2014-07-05
Att ge den här filmen en fyra är kanske lite snällt, men jag hade väntat mig en riktig skitfilm och fick istället den rockigaste filmen jag sett på länge. Killen som gjorde huvudrollen i Quadrophenia gör huvudrollen här också, Lily Allens pappa gör en biroll liksom "tjockisen med glasögon och keps" från This is England. Filmen är uppfriskande opolerad och charmig. Det hade lätt kunnat bli väl tillrättalagt och tråkigt, men istället känns allting väldigt äkta och trevligt. Både manus och skådespel känns naturligt och bra. Gillade den starkt och blev dessutom glad av alla urtvättade The Clash- och Joe Strummer-t-shirts. Mysig film för alla som gillar brittisk rock.