3.5

Virgin Suicides

Det är 70-tal i en prydlig amerikansk förort. Historien om fem vackra, självmordsbenägna tonårssystrar berättas genom några besatta grannpojkars ögon, som i vuxen ålder fortfarande inte kan glömma det som hände, försöker förstå det obegripliga. Det är som en saga om de guldlockiga flickorna som blir inlåsta av den elaka modern och väntar på att bli räddade av modiga prinsar. Eller ett mytiskt drama där självmord får symbolisera det ofrånkomliga slutet på tonårstidens värld av längtan, lust och förlust: den första kärlekens vånda och rus, avskyvärda föräldrar och en oförglömlig känsla av att leva.

Originaltitel The Virgin Suicides
Regissör Sofia Coppola
Manus Sofia Coppola
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Scott Glenn, Danny DeVito, Josh Hartnett, Kathleen Turner, Michael Paré, James Woods, Kirsten Dunst, Jonathan Tucker, Hayden Christensen, A J Cook, Chelse Swain, Leslie Hayman, Giovanni Ribisi (röst), Hanna Hall

Skapad 2019-12-16 av JoeZ
Vi slås av en Obarmlig tystnad vid första anblick, förtexterna rullar tyst fram. Som ett nyfött barn kryper bilder fram på ett tyst och lugnt samhälle. Tills vi får höra historier om att det y...   Läs mer »

Skapad 2019-12-12 av cineasten89
Efter Lost In Translation kan man förstå varför Virgin Suicides fick en sådan genmälde från kritikerna. Det är nämligen en av de bästa amerikanska filmer om den amerikanska livsstilen - med e...   Läs mer »

Skapad 2019-11-14 av Stygga-Vargen
Att vara filmälskare och samtidigt ha svårt för exempelvis en regissör eller en skådespelare ser jag inget konstigt i och jag tycker det är helt okej att ha svårt för regissörer och skådespe...   Läs mer »

ASSFACE
2020-06-22
Saknar verkligen vissa delar som är med i boken, speciellt slutet är olikt i många detaljer. MEN vad är egentligen poängen med att jämföra med boken? Det är en bra film!

2017-07-10
Det flummiga slutet drar ner betyget lite men annars är filmen bra.
HerrNenne
2017-05-25
Förstår grejen med Lux Lisbon.
2016-10-27
Det här är det enda bra Sofia Coppola gjort, åtminstone av det jag sett. Det här är ett mästerverk och en av de bästa filmerna som gjordes under 90-talet. Den är väldigt gripande och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig.
Dele
2015-01-24
Fint komponerad historia med mycket drama under en ganska stilistisk yta. Jag hade gärna sett lite mer svärta i framförandet. Stark trea.
2014-11-06
Bra drama av Sofia Coppola. Bra skådespelare, toppenbra soundtrack och rakt igenom en bra och äkta film om några systrar som alla väljer att avsluta deras liv på ett eller annat sätt.
AlbinWesley
2014-09-18
Jag har svårt att bestämma mig. Den är definitivt väldigt bra, där tvekar jag inte. Men efter så många år av att bygga upp förväntningar trodde jag inte att den skulle vara mörkare. Självmord liksom. Och även om jag tyckte väldigt mycket om filmen blev det fel på grund av mina felaktiga förväntningar. Således en smärre besvikelse, om än ändå toppenfilm.
myslas
2014-06-01
Trots sin morbida natur finns det gott om detaljer som får en att le lite fånigt. Mycket stämningsfull med bra musik och vackert foto. Fina prestationer från alla skådespelare. Sofia Coppolas första långfilm kan mycket väl vara hennes bästa.
StureStenhög
2014-04-29
En väldigt blek och rakt igenom medioker film. Sällan har jag upplevt ett så stort glapp mellan det filmen påstår sig förmedla och det den faktiskt förmedlar. Coppola försöker bygga upp en mystik kring de här systrarna, men den känslan går aldrig genom rutan. Manuset talar om för oss att de är föremål för grannpojkarnas enorma fascination, men som publik förstår jag aldrig varför. De ser bra ut och hålls strikt av sina föräldrar, det är det enda vi får veta. Det finns inget där som gör dem speciella, och det finns inget där som förklarar varför grannpojkarna ser dem som så speciella. Det finns heller inget som ger mig en anledning till att direkt bry mig om varken systrarnas eller pojkarnas öde. Det är en tom film helt enkelt
mammene
2014-04-27
Förstår inte vad man ville visa med denna historia. Kanske skulle man bara uppleva den genom någon annans ögon och det är väl ok. Det var en viss stämning som kom fram och musiken hjälpte nog till mycket där. Annars var det inte uppmuntrande, egentligen hemskt.