3.8

Virunga

Ett fåtal människor jobbar för att rädda de sista bergsgorillorna i världen samtidigt som ett inbördeskrig härjar där de olika parterna kämpar om kontrollen över Kongos naturresurser.

Originaltitel Virunga
Regissör Orlando von Einsiedel
Manus Orlando von Einsiedel
Genre Dokumentär, 2010-tal

annihilat0r
2015-07-22
"Virunga" är en mycket stark dokumentär. Att denna händelseutveckling skildrades bedömer jag som ogreppbart viktigt. En sann ögonöppnare om vad som försiggår i Kongo, långt efter Kongokrisens officiella avslut.
Qhunden
2015-07-14
Fan vad arg man blir, så tragiskt. Snygg hantverk, men ojämn och fyller inte riktigt ut tiden.
myslas
2015-03-29
Välgjord dokumentär där man grävt djupt och gör många avslöjanden. Starkt och väldigt deprimerande. Förfärligt att se vilken skada västvärlden gör i Afrika än idag.

2015-03-27
Besviken, då jag hade väntat mig något riktigt bra. Jag har sett många betydligt bättre dokumentärer. 4/10
AlbinWesley
2015-03-08
Bilderna med gorillorna, när de kramas och rider på skötarens rygg och är ursöta, är bland de finaste bilder jag sett. Fotot hör till det tjusigaste naturfotot jag sett, i sin lek med timelapse- och slowmotion-tekniker, micro- och macro-motiv osv. Mycket som är galet snyggt. Innehållsmässigt tar den det stora greppet, ger perspektiv som är väldigt beklämmande. Usch usch usch usch. Lite tajtare hade den varit fulländad.
Noseman2005
2015-02-08
Jag är lite missnöjd. Precis som med "Searching for Sugarman" lät jag mig luras av Oscarshypen att tro att det här skulle vara lite mer än bara ytterligare en dokumentär. Och på sätt och vis hamnar gorillorna i skymundan, bakom det politiska och kapitalistiska spelet som omger parken. Synd, eftersom det var dem jag hade räknat med att få lära känna...
The_EyE
2015-01-17
På den "moderna" dokumentärscenen så är numera ovanligt att hitta filmer som både lär och berör. Filmerna ska trots att dom behandlar tunga ämnen klippas på ett underhållande sätt som ofta tar ifrån allvaret (Gasland m.fl.). Det gör inte dom filmerna till sämre film, men det känns ändå underligt uppfriskande att se en modern dokumentär som inte skäms för att ta upp ett allvarligt och viktigt ämne utan att trampa runt det. +) Intressant, ogenerad, lärande. Men på minuskontot måste ändå nämnas hur ojämn filmen är. Det är tydligt att dryga hälften av filmens scener är filmade i efterhand, långt ifrån konfliktens centrum, dessa scener är sedan inklippta för att skapa spänning eller förklara komplicerade sittuationer. Resultatet är dock att filmen stundvis (men bara stundvis) känns en smula... oäkta. Vilket är synd när filmen i övrigt är just så äkta. -) Ojämn. På det hela en viktig och självklart sevärd film, men kanske inte så mycket för dess roll som film som dess roll som samtidsdokument.
foppa99
2015-01-16
vill seeeee
fia_nylen
2014-11-10
Den bästa dokumentär jag sett på länge. Gripande och engagerande! Väcker tankar om hur vi människor fungerar egentligen, hur pengar kan ha så stark inverkan på hur långt vi är beredda att gå och att det kan få oss att tänka så kortsiktigt. Men samtidigt är det hoppingivande och fantastiskt att se hur andra är beredda att ta stora risker för att stå upp för vad de tror på. Mycket sevärt!
Bloodcolored
2014-11-10
Tänkvärt, sevärt, hemskt och lite hoppfullt. Får se vad som händer när pengar och olja får styra och att det finns de som kämpar emot. Nu ska jag fan skänka en slant! (finns på Netflix)