3.3

Face

En drömlik och suggestiv metahistoria om en filminspelning på Louvren, där en taiwanesisk regissör iscensätter myten om Salomé.

Originaltitel Visage
Alternativ titel Lian
Regissör Tsai Ming-liang
Manus Tsai Ming-liang
Genre Musikal, Komedi, Drama, 2000-tal
Skådespelare Mathieu Amalric, Jeanne Moreau, Fanny Ardant, Laetitia Casta, Jean-Pierre Léaud, Nathalie Baye, François Rimbau, Lee Kang-sheng, Olivier Martinaud, Samuel Ganes, Yang Kuei-mei, Chen Shiang-chyi, Lu Yi-ching

emilstjernholm
2014-02-15
Tsai har ett fantastiskt öga för det visuella, varenda bildruta är genomtänkt och det långsamma tempot verkar hypnotiserande på ett effektivt sätt. De många filmreferenserna och att flera flera gamla nya vågen-hjältar tar plats i ensamblen får mitt hjärta att smälta. Det här är inte en film som ska ses på en 33" tv, så femman uteblir tills dess att jag kan se om den på bio.
MilkMonkey
2010-06-27
kanske den största besvikelsen bland asiatiska-auteurer-goes-french-filmer. lite för osammanhängande, men framförallt funkade/fanns inte humorn (som brukar vara TMLs ess i rockärmen). trevligt med nakna kvinnor som dansar för kameran!
arnathalon
2010-02-18
Exremt vacker bitvis med fantastiska scener. Men också för mkt bitvis. Fö känns nakna kvinnor som dansar för kameran jävligt old.
entx
2010-02-06
Jag håller med parnasso om att filmen ibland känns omotiverat "konstig". Och även om Face innehåller några smått fantastiska scener så håller jag Vad är klockan i Paris? och framför allt The Wayward Cloud betydligt högre.
parnasso
2010-02-03
Några helt fantastiska scener, men inte så väl sammanhållen som film. Oerhört visuellt begåvat, dock bitvis lite "konstig för konstens egen skull".
NicoFidenco
2010-01-31
Bästa film 2010? Återstår att se.
skitbad
2010-01-30
Fy satan vad jag vill se!