3.7

Alternativ titel Cries & Whispers
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, Romantik, 70-tal
Skådespelare Harriet Andersson, Kari Sylwan, Ingrid Thulin, Liv Ullmann, Anders Ek, Inga Gill, Erland Josephson, Henning Moritzen, Georg Årlin

Skapad 2019-12-04 av NeZa
Sekelskiftestragedi i herrgårdsmiljö om tre systrars spända relationer som blottlägges när den ena systern ligger döende i cancer. Ingmar Bergman stilrena mästerverk Viskningar och rop drar mi...   Läs mer »

RustyFilm
2021-11-07
Jag förstår mig inte på den här Bergman skapelsen. Men vad jag ser är två systrar som i en slottsliknande byggnad vakar över den tredje systern som ligger för döden. De två som vakar är Maria och Karin. Maria är av den självgoda sorten. Karin är tungsint och har ett alvarligt självskadebeteende. Den döende systern heter Agnes. Gemensamt för de tre systrarna är att de ogillar beröring och de är olyckliga och känslokalla. Fjärde kvinnan i kammarspelet är tjänarinnan Anna. Hon är kärleksfull och har moderliga bröst. Förutom detta får vi se korta bisarra återblicks klipp där även några manliga karaktärer får plats. En läkare, en präst och systrarnas makar dyker upp. De är alla i övre medelåldern och alla är dom giriga, dominerande och välklädda. Ja, detta är det som dokumenteras av Sven Nykvists vackra bilder. Han fick en Oscarstatyett på Oscarsgalan 1974 för det jobbet. Ingmar Bergman blev helt obegripligt nog nominerad i kategorierna bästa originalmanus och bästa regi på samma gala. Förvånande för det här var ju inte alls bra.
2021-10-08
3:a för att på den tiden fanns det bra skådespelare och inte som dagens med Helena Bergström i spetsen, som inte kan eller vet hur man agerar. Själva filmen var väl ganska seg...
AndersAxelsso
2020-02-13
Vid närmare eftertanke har jag inte lust att spela med i spelet. Den ska ha den tvåa den förtjänar.
AndersAxelsso
2020-02-13
Här kan man se hur överklassen faktiskt är den förtryckta klassen. Precis allt, sexualitet, kärlek, hat o.s.v är undertryckt och blir endast ett ångestladdat spel. Nä usch! Den här trean är snäll. Bergman visar än en gång att han inte är min tekopp.
paninaro
2018-11-15
Visningar och rop känns som en grandios slutpunkt för vissa av de centrala teman som Bergman utforskat genom åren såsom guds tystnad, tvivel och dödsskräck. Filmen är blytung av symbolik som det går att säga väldigt mycket om, exempelvis hur systrarna och tjänarinnan Anna kan symbolisera olika versioner av modern (eller kanske sidor inom själen). Hur Agnes liknar en kristusgestalt i sitt lidande och sin gränslösa kärlek gentemot sina avståndstagande systrar som av olika anledningar inte klarar av att visa henne närhet och empati, något som tjänarinnan Anna däremot har oändligt av. Prästen formulerar i sitt tal till Agnes något av en mänsklig, tårfylld slutsats av Bergmans tidigare filmers religiösa frågeställningar. Harriet Andersson gör en fullständigt fantastisk insats. Fotot är magnifikt och den dominerande blodröda färgen skapar en kontrastfylld känsla mellan kärlek och hat, närhet och distans, dröm och verklighet. Trots allt det tunga känner jag redan nu att jag nog kommer att vilja se filmen igen. Det är en stark fyra.
92axha10
2018-10-13
Fotot och bildspråket som är fylld med symbolism och hänvisningar är en fröjd för ögat. Handlingen är bara en ursäkt för Sven Nykvist att briljera.
Nalleman
2018-06-12
Inte någon av Bergmans bättre enligt mig.
2017-06-26
Faktiskt en ganska stor besvikelse. Har sett lösryckta scener ifrån filmen som jag tycker är riktigt starka men i sammanhanget blir dom mest menlösa för mig. Tycker inte den här typen av sökande och relationer är intressanta. Att foto är i världsklass och filmen levererar unikt starka skådespelarprestationer gör liksom inte särskilt mycket. Vare sig intellektuellt eller emotionellt engagerande.
Hompen
2015-10-19
Snyggt foto. Intressant manus, men slutet känns förhastat.
fors1984
2015-09-29
"Herrejävlar" är antagligen den mest korrekta responsen. Liknar inte något annat.