Vit hund

Ung skådespelerska tar hand om vit hund men vet inte att den uppfostrats till att anfalla svarta så fort den får syn på dem. Hundskoleläraren Keys antar utmaningen att träna om den.

Originaltitel White Dog
Regissör Samuel Fuller
Manus Samuel Fuller, Curtis Hanson
Genre Drama, Thriller, Skräck, 80-tal
Skådespelare Paul Winfield, Kristy McNichol, Jameson Parker, Burl Ives, Samuel Fuller, Bob Minor, Lynne Moody, Samantha Fuller

fisk0
2019-05-19
Min favorit av Fuller hittills, väldigt rak och ärlig. Morricones soundtrack till denna är väl inte bland de bättre han gjort, men det funkar.
jlam
2017-08-26
Sista tio är kanon och väger upp b-filmskänsla och annat.
Hypostas
2016-10-02
Känns mest som en B-film.
2016-04-16
Massor med ja och massor med nej. En väldigt enkel (utan att bli banal) allegori om rasism och hat. Tempot är bra och fotot är ganska snyggt. Däremot är Kristy McNichol rätt så klen i sin roll, och delar av dialogen blir aningen styltig. Djurträningen är grym, men det är ändå svårt att ta arg hund på allvar när gladsvansen viftar och "läpparna" är upptryckta med (synliga) "kuddar" (eller vad det är). Hade filmen varit dummare och B:igare så hade detta varit lättare att stå ut med, precis som med händer och ben på folk som ska vara bakom kameran dyker upp i bild. Hela kalaset vinglar på den där ocharmiga gränsen mellan A- och B-film, då helheten är för välgjord och "allvarlig" för att brister och missar ska kunna ursäktas. Men Vit hund gör definitivt avtryck, och det är kanske huvudsaken, eller? (7/15)

2014-06-30
Trodde det skulle vara en dålig skräckis. Blev positivt överraskad.
rnkrft
2013-09-02
carmen & smilla
JimCarrey
2012-12-11
Känns egentligen som ett ganska bra manus men utförandet är inte riktigt lika bra. Skådespeleriet och den emotionella tyngdpunkten känns inget vidare men ändå bra idé och bitvis intressant
2012-11-18
Obehagligt upplägg och delvis genomförande. Flertalet starka scener, speciellt mot slutet, och Morricones musik gör sitt därtill. En verkligt udda film som trots sin uppenbart låga budget lyckades skaka om såpass att den bannlystes från USA pga de rasistiska tonerna.
rebelscum
2010-05-28
Magiskt soundtrack i en hjärtskärande film.
FilmGuden
2010-04-17
Okänd och underskattad Thriller av Samuel Fuller. Som alltid känndes intressant, och backade inte gärna för känsligare teman. Fast funkar inte riktigt lika bra som spänning, som intressant uppslag om rasism.