2.5

Vit jägare, svart hjärta

Filmatisering av Peter Viertels roman om sina egna upplevelser under inspelningen av "The African Queen"och hans iakttagelser på nära håll av filmens hårdkokte regissör John Huston. En egensinnig regissör blir besatt av tanken på att skjuta en elefant medan han spelar in filmen.

Originaltitel White Hunter, Black Heart
Regissör Clint Eastwood
Manus Peter Viertel, James Bridges, Burt Kennedy
Genre Äventyr, Drama, 90-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Jeff Fahey, George Dzundza, Charlotte Cornwell, Timothy Spall, Marisa Berenson, Richard Vanstone, Alun Armstrong, Alex Norton, Eleanor David, Boy Mathias Chuma

Fläskkäft
2015-11-30
Storyn får ses som tunn och det dröjer innan den visar sig. Tempot är som vanligt långsamt i Eastwoods filmer vilket oftast klär berättelsen. Som sig bör får Clintan möjlighet att snäsa av nån otrevlig typ och det är han mycket bra på. Intressant att få se hur ett förberedande inför en filminspelning kan gå till, samtal, nyckelpersoner, förväntningar och annat. Som tittare väntar man på två saker, när ska inspelningen av filmen starta och varför denna besatthet av att fälla en rejäl elefant.. Det tar sig mot slutet men jag anser mig inte ha fått svar på frågan kring besattheten.
Korben_Dallas
2014-02-03
Lyckas vara intetsägande samtidigt som den faktiskt säger nåt med sin simpla, jordnära inställning. Oväntat bra men inte överdrivet bra. En soft rulle.
Tabu
2013-12-14
Att skjuta ett kattdjur kan jag måhända förstå i förmoderna tider/termer, men en mer eller mindre helt försvarslös elefant? Det är helt enkelt en direkt på många olika plan motbjudande tanke och/eller känsla hur man än väljer att se på saken... Men jag har ändå stor respekt för Huston som kunnig, erfaren och mångbottnad filmhantverkare...
Grillo
2013-04-12
Gillar filmer om filminspelningar och den här var underhållande, om än lite seg ibland. Favoritscenen var den med damen på hotellet.
ClintanTheKing
2013-03-03
Ett lättsamt underhållande äventyrsdrama med en som alltid skön Clintan, här som jägare/regissör.
TobiasRydén
2012-07-29
Ganska kul intrig. En excentrisk regissör vill filma i Afrika så han kan skjuta en elefant. Ibland behöver det inte vara mer komplicerat än så. Eastwood är rätt bra, att hans rollfigur John Wilson är baserad på John Huston är ju ingen hemlighet, men det är roligt att han har anammat Hustons röst och därför låter som Daniel Day-Lewis i "There Will Be Blood" - när han inte låter som Arnold Schwarzenegger (Eastwood alltså). Billy Zane-kopian Jeff Faheys manusförfattarkaraktär är träig som så många "straight men" och "voice of reason"-karaktärer i filmer tyvärr brukar vara. Man får trösta sig med att han inte blir kär i nån flicka som de vanligtvis blir i andra filmer.
Jonas77
2012-03-23
3+ i betyg. Inte värst fängslande men verklighetsbaserad gör den ju mer intressant.
TimBuckley
2010-12-30
(rek 3a) Tycker mycket om Eastwoods karaktär filmen igenom & det är en fröjd att avnjuta hans personlighet. Filmen är likaså tillräckligt originell och matinéartat skön för att fälla ut blåa vingar på den egentligt ganska gula skapelsen. Stark 3a - Svag 4a.
Joeb
2010-11-24
Vad jag önskar att jag hade kollat upp denna innan jag KÖPTE helvetet....
niljoh
2010-08-26