3.1

Vita frun

Ett spöke kallat "Vita frun" beskylls för flera mord. Hillman kopplas in för att lösa fallet.

Originaltitel Vita frun
Regissör Arne Mattsson
Manus Folke Mellvig
Genre Komedi, Kriminalare, 60-tal
Skådespelare Karl-Arne Holmsten, Nils Asther, Anita Björk, Lena Granhagen, Sif Ruud, Nils Hallberg, Jan Malmsjö, Elisabeth Odén, Tor Isedal, Hjördis Petterson, Gio Petré, Margit Carlqvist, Britta Brunius, Elisabet Falk, Olle Björklund

BlommigaBarbro
2017-10-07
Jag saknar Annalisa Ericsson och Kajsa Hillman, annars tycker jag det här också är en riktigt bra och spännande Hillman-deckare. Även om slutet drar ner något på betyget för mig. Betyg: 4
dudson
2016-09-16
Blev uttråkad väldigt fort.
ModestyWilde
2016-04-27
Mysig spökstämning i denna thriller, som var klart bättre än förväntat. Tycker att den fått oförtjänt låga betyg, med tanke på dagens svenska filmer ... Det här är trots dess brister en solklar 4:a!
Raimo_1985
2015-01-13
Innehåller en del idéer som kunde blivit bra men jääävlar vad det spretar. Mattsson kan inte bestämma sig vad han vill göra. Vissa skådisar kör teaterskådespel medans andra kör en annan stil. Det är en salig blandning. Musiken känns sextiotal men filmen känns stundtals fyrtiotal-tidigt femtiotal. Mot slutet blir det extremt löjligt. Fanns potential till att bli en bra thriller men det blev inte så bra.
2014-12-21
Detta den fjärde Hillmandeckaren från regissören Arne Mattson är filmad i svart-vitt vilket är positivt då det förstärker spöktemat som ingår i handlingen. Det mest framträdande även i denna film liksom de tidigare är stämningen som är på topp. Bra är också skådespelarprestationerna från legendarsiska svenska skådespelare. Väldigt kul att se dem agera. Denna film når inte upp till "Damen i svart" eller "Mannekäng i rött " men ger en stunds trevlig underhållning. 3+
Ahrle
2014-02-16
Håller helt med NtoNW om att filmen blivit bättre utan Freddy. Jag har bara sett "Mannekäng i rött" innan den här & den var i alla fall lite spännande. "Vita frun" börjar bra men faller på att den är alldeles för rörig.
JanneN
2014-02-07
"Vita frun". Arne Mattsson's färglåda 4(5) efter Folke Mellvigs romaner. De fem filmerna har fått gruppbetyget 3.
mammene
2013-11-23
Jag har en svaghet för äldre svensk film, det här var kanske inte den bästa historien men det är ändå ett nöje att se. Det är mycket miljöerna, kläderna och stilen och så att få se de då unga skådespelarna. Nostalgi! Stark tvåa.
yrkeschaufföre
2012-07-23
Skön stämning och bitvis ganska skrämmande men jag hade väntat mig mer, svag trea.
NtoNW
2011-06-20
Kunde blivit riktigt bra. Mattsson lyckades väldigt bra med stämningsbilder, men det blir liksom inte lika mycket handling som man förväntar sig. Och tänk om inte Freddy hade varit med, vad mycket bättre det hade blivit. Men bra skådespeleri och fantastiska svartvita bilder ger filmen en klar 3'a.