3.2

Vittne till mord

Den nyblivna änkan Rachel tar sin son Samuel på en resa långt bort från det ålderdomliga amish-samhället där de bor. Men Samuel blir vittne till ett mord och snart är han jagad av mördarna.

Originaltitel Witness
Regissör Peter Weir
Manus Earl W Wallace, William Kelley
Genre Drama, Romantik, Thriller, 80-tal
Skådespelare Harrison Ford, Kelly McGillis, Josef Sommer, Lukas Haas, Danny Glover, Jan Rubes, Alexander Godunov, Brent Jennings, Patti LuPone, Angus MacInnes, Ed Crowley, Viggo Mortensen

Commandante
2023-11-15
Deckardelen av storyn är rätt töntig och klyschig. Den stora behållningen med hela filmen är snarare att den utspelar sig hos amish. Den delen av filmen är fin och respektfull, och lyfter den från en tvåa till en trea.
ItalyErik
2023-07-01
Intrigen i denna blandning av hårdkokt thriller och kärleksdrama är knappast originell, men vad gör det när hantverk och stämning är i den absoluta toppen. Skildringen av amishfolket är balanserad och känslig. Den nervkittlande finalen mästerlig.
Starkbröl
2022-09-12
Kul Amish-miljö men eftersom man inte har en aning om skurkarnas motiv, eller ens detaljer om vad som tidigare hänt, blir det till slut mest en kuriositet. Usel, opassande musik.
RustyFilm
2016-12-11
En intrig som egentligen i grunden inte är ett dugg originell blir ändå väldigt originell genom att handlingen placeras i en miljö som ligger utanför det vanliga. Nämligen hos sekten Amishfolket. Knarkagenter, pang-pang, poliser, förbjuden kärlek och blod allt hamnar mitt upp i Amishfolkets högsäte och det blir faktiskt hyfsat spännande. Strålande rollprestation av Harrison Ford. Lukas Haas och Kelly McGillis som Amisherna Samuel och Rachel är mycket vinnande.
2016-11-11
Det är är bland det bästa som gjordes på 80-talet! Harrison Ford gör en av sina bästa roller i denna väldigt spännande och även ganska udda thriller.
Grillo
2014-12-19
Trevlig film men mest som "dokumentär" snarare än som thriller. Funkar också bäst under amishscenerna, medan den blir lite daterad med den 80-taliga syntmusiken under spänningsscenerna. Funkar ändå men mycket mindre nerv än jag hoppats på.
2014-12-02
För första gången på väldigt länge så såg jag i natt denna film igen. Då var denna film hur spännande som helst men idag genom thrillergenrens utveckling så gjorde denna film inte ett lika starkt intryck på mig denna gång. Det är dock fortfarande en bra film med en bra Harrison Ford(Oscarnominerad) i huvudrollen. 3+
CultOfZenith
2014-10-07
En sedvanligt moloken Ford i den mest balanserade skildring av amish-kulturen som jag har sett på film. Behagligt tempo och sympatisk berättelse. Men som thriller är den ju onekligen rätt sömnig.
precineadd
2014-05-21
ganska intressant pga sina otypiska drag men saknar helt kärna - typ en story eller karaktärer med agenda - och kommer ingenstans följaktligen. dessutom är den ful visuellt med irriterande foto och klumpig klippning. men trevlig och sebar överlag
2014-03-20
Seg film. känns som hela filmen är reklam för hur amish folket lever. och varför pratar dom tyska kan man undra. sen sånna gräsliga kläder dom har. blev nästan spyfärdig" stackars Harrison Ford.