3.7

Vive le tour

Dokumentärfilm om den berömda cykeltävlingen Tour de France, där vi får se hur 60-talets cyklister kämpade uppför bergen och i dag utdöda traditioner som att cyklisterna själva gjorde "stöldraider" in på restauranter i jakt på vätska.

Originaltitel Vive le tour
Alternativ titel Vive le tour!
Regissör Louis Malle
Manus Louis Malle
Genre Kortfilm, Dokumentär, 60-tal

NtoNW
2013-08-02
Strålande sportdokumentär, allt man önskar är att den var längre.
Sznax
2013-07-15
Att se Malles film mitt under pågående Tour är intressant och klockrent. Det har hänt mycket på 51 år. På den korta tiden lyckas filmen skildra flera saker på precis rätt sätt. Publiken, dryckesräderna (som verkligen är ett minne blott) och den enorma kraftansträngning som cyklisterna utsätter sig för. Sättet filmen behandlar doping är förvånansvärt öppet, att få se en cyklist tömma sig bortom sin krafter var otäckt (även om han inte fick samma öde som Tom Simpson några år senare). Hade dock gärna haft en längre dokumentär. Betyg 6.6
TobiasRydén
2008-08-30
Rolig men samtidigt rå dokumentär om touren. Det är roligt att se cyklisterna stanna för att pinka eller för att närmast plundra en krog på olika vätskor - att man gjorde så, och framförallt att man fick dricka alkohol under loppet, visste jag inte. Och i ärlighetens namn vet jag det inte fortfarande heller riktigt - kanske hade Malle arrangerat lite också i "Den tysta världen"-stuk s.a.s. Att få se en cyklist med ett totalt blodigt huvud kämpa på var rätt coolt, slutsekvenserna med de trötta svettiga cyklisterna i närbild, som samtidigt som de cyklar ihärdigt drömmer om att stå på pallen, var klockrent fångade.
emilstjernholm
2008-08-17
Louis Malles skildringen av touren är milsvida mer ingående och intressant än en enskild tävling någonsin skulle vara för en lekman som mig. Precis som Werner Herzog gör i "The Great Ecstasy of Woodcarver Steiner" skapar Malle en egen estetik och kommer oerhört nära cyklisterna i deras smärta och strävan. Fantastisk!
MrsSmiths
2008-07-04
I denna tävling är det en fördel att vara man. Att kissa rullandes med lite stödhjul är något vi kjoltyg aldrig skulle klara av.