2.2

Voices from Beyond

Efter en kort prolog som man först inte begriper överdrivet mycket av bär det av till Girogio Mainardi's ägor som bebos av hans familj och medhjälpare. Mainardi ligger för döden och håller på att dö av inre blödningar. När han hostat upp hälften av sitt blod och sölat ned sin dödsbädd tar han ned skylten och ingen verkar vara speciellt ledsen. Den enda som fäller några tårar är hans dotter Rose som kommer på besök för att närvara vid begravningen. Mainardi's själ har dessvärre inte lämnat kroppen eftersom han vet att han i själva verket blev mördad. Genom en dröm kontaktar han sedan Rose som beslutar sig för att hjälpa sin far. Under tiden ligger Mainardi's kropp och ruttnar i kistan. Rose måste därför skynda sig, för när kroppen försvunnit gör själen det samma. De få misstänkta i familjen drömmer mardrömmar om Mainardi och fallet verkar först vara lika enkelt som den mest förutsägbara omgången Cluedo. (Det är inte riktigt så lätt.) Det riktigt finurliga är vad som orsakade Mainardi's död och hur det gick till. Inte helt överraskanade blir det Rose som ärver Mainardi's hus, pengar, etc. och de giriga släktingarna försöker t.o.m. ta livet av henne innan hon kommer på vem den skyldiga är.

Originaltitel Voci dal profondo
Alternativ titel Voices from the Deep
Regissör Lucio Fulci
Manus Lucio Fulci, Piero Regnoli
Genre Skräck, Drama, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Duilio Del Prete, Karina Huff, Pascal Persiano, Lorenzo Flaherty, Bettina Giovannini, Frances Nacman, Paolo Paoloni, Sacha Darwin, Antonella Tinazzo, Damiano Azzos

Skapad 2008-12-11 av Lenkan
Lucio Fulci, som har regisserat den här filmen, är en italiensk skräckmästare med fantastiska filmer som The New York Ripper, Huset vid kyrkogården och framför allt den riktigt bra kultrullen St...   Läs mer »

niebaotan
2015-12-02
Lucio Fulcis nast sista film ar en smatt obegriplig och surrealistisk upplevelse. Absolut inte det magplask jag befarat men anda langt fran fullandad. Pendlar mellan att vara smatt genialisk och forbluffande tafflig. I mitt tycke extremt svarbedomd men faktum ar nog att jag vill gilla den mer an jag gor. Fram tills en valbehovlig omtitt far den en 2a i betyg. Finns battre och betydligt samre Fulcifilmer dar ute.
Raimo_1985
2015-09-02
Extremt pajigt och störtlöjligt men svagt godkänt för Fulci-snygga äckelslafsgrejer. Jag är en tunnelseende Fulci-tittare, på gott och ont.
Sangraal
2012-04-10
Mycket trevlig överraskning, grymt bra, sen Fulcirulle! Filmen börjar rätt sömnigt men så fort de surrealistiska drömsekvenserna sätter igång och alla andra tokigheter (inte minst scenen med ögonomeletten, samt den med de typiska Fulci-zombierna). Rekommenderas!
JoeL431
2011-08-10
Njae, ganska oengagerad. Fulci ur form.
akasava
2008-09-17
Stark etta. Med tanke på hur sorgligt usla filmer Lucio Fulci avlade fram under åttiotalet, så har den här något litet som iaf engagerar mitt i all fulhet.
schramm
2008-07-04
oväntat okej sen Fulci rulle. Kändes som en olycka i arbetet.
volvo_240
2008-03-21
okej drama av fulci, självklart med en och annan zombie.
Dele
2008-01-06
Oengagerande film med tillkonstlat manus, som sakta, sakta släpar sig fram utan att någon gång komma upp över nivån "trist".
Behemoth
2006-07-02
Den första 2:an jag gett Fulci, och det känns tungt. Överlägset sämsta jag sett av mästerregissören och jag blev omåttligt besviken, fast ingenting en dos The Beyond och Contraband inte kan kurera.
idd
2005-11-10
helt ok, men verkligen inte mer.. fulci kunde ju såå mkt bättre..