3.7

Volcano

Hannes är en gammal man som har vuxit ifrån sina barn. Han är nyligen pensionerad och när hans fru blir sjuk försöker han försonas med barnen.

Originaltitel Eldfjall
Regissör Rúnar Rúnarsson
Manus Rúnar Rúnarsson
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Thorsteinn Bachmann, Theodór Júlíusson, Elma Lísa Gunnarsdóttir, Margrét Helga Jóhannsdóttir, Benedikt Erlingsson

pufred
2018-01-29
Isländskt socialrealistiskt drama. Påminner lite om både Amour och en man som heter Ove (Den kom tidigare än de, och är lite bättre). Theodor Juliusson är fantastisk som protagonisten. Mänskligt och intimt.
2015-12-22
Snyggt foto, vacker natur, schyst kärvhet, bra skådespel, gripande berättelse osv. Filmen har egentligen bara ett fel; den är fruktansvärt tråkig. (5+/15)
foppa99
2014-12-18
bättre än Amour som kom ungefär samtidigt och den har vissa likheter med
F-M-J
2014-01-23
Överskattad. Ägde somliga scener som jag ansåg som filmtekniska pärlor, men utöver det var det hela sövande tråkigt och uppenbart. Stark tvåa på grund av det höga produktionsvärdet och finurligheten i berättandet (bitvis).
JimCarrey
2013-01-16
Den här filmen lyckas beskriva en tid och plats där det inte är någon skillnad på kärlek och rädsla. En farbror går genom sina nära igenom alla steg i att tvingas slitas till och ifrån människor i en förgänglig värld där all kontroll saknas. Liksom sina barn måste han ta farväl eller lämna och han har kött på benen när han tar sitt beslut - till skillnad från sina barn som bara stöter ifrån sig.
arnathalon
2012-02-06
Otroligt fin och väldigt sorglig film. Bra skådespelarprestationer och fina miljöer.
jokkek
2012-01-29
Fantastik film, om grinig gubbe :-)