3.8

Vredens druvor

Filmatisering av John Steinbecks roman om några Oklahomabor som tvingas dra till Kalifornien för att söka arbete när deras jordplätt tas i beslag av banken.

Originaltitel The Grapes of Wrath
Regissör John Ford
Manus Nunnally Johnson
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Henry Fonda, John Carradine, Jane Darwell, Charley Grapewin, Dorris Bowdon, Russell Simpson, Zeffie Tilbury, Ward Bond, OZ Whitehead, John Qualen, Eddie Quillan, Frank Darien, Darryl Hickman, Shirley Mills

hsimpson
2020-07-07
Njae. Mycket är bra, men något mästerverk är det inte.
92axha10
2018-12-18
Henry Fonda knallar omkring bland desperata bönder och utblottade familjer i det här porträttet av den stora depressionen. Rekommenderar boken som är lysande men filmatiseringen fångar hopplösheten väldigt bra.
andybrando
2017-11-21
Klassisk skildring av depressionens USA, kärleksfullt regisserad. Fonda är oförglömlig i sin roll som en av sönerna i en familj från Oklahoma som drar till Kalifornien för att söka arbete. Regissören Ford och Darwell, som spelar modern, fick välförtjänta Oscar. En film som alla borde se.
erc
2016-09-03
Jordnära och konsekvent, radikal i all sin enkelhet. Kallas med rätta för ett mästerverk; inte mycket görs fel och felen glöms ändå fort efter väl avvägda scener som följer i en metodisk utveckling. Mycket lite som är överflödigt. Och även om avslutet möjligen kan kännas något snopet känns det ändå i efterhand som rätt och, som sagt, konsekvent. Boken lär vara mer kompromisslös och låter de politiska resonemangen vecklas ut mera, men filmens sparsamhet och subtilitet på det planet är inte en negativ eftergift, som jag ser det. Visst finns där en ursäktande och rent av bejakande inställning till New Deal och den traditionella familjen men de framställs inte i opposition till det subversiva budskapet, som ändå är det som jag minns efteråt.
MattiasStrand
2016-08-07
Nah, en 3:a kan den väl få men tyckte det här var en ganska slätstruken version - och ja, det är ju dessvärre omöjligt att inte jämföra med boken. Några fina scener finns där såklart (farfar köper limpa på långtradarfik osv) men mycket av det som jag minns som mästerligt i Steinbecks förlaga, inte minst den innovativa kapitelstrukturen, går helt förlorat här. Det slentrianmässiga musikvalet bidrar också till en konstig, glättig ton. Det är knappast en dålig film, men jag förväntade mig mer.
lekke
2016-07-07
Ändå en rätt bra filmatisering av den klassiska boken trots att de fegar ur lite på slutet. Hade gärna sett en betydligt deppigare film. Hur som helst är det en bra film som känns lika relevant idag som 1940.
Andreas123
2015-12-04
Filmen missar mycket av det som finns i boken, speciellt de politiska reflektionerna. Den är dock fortfarande väldigt bra, och inte minst Jane Darwell spelar riktigt bra!
Metheuz
2015-06-29
En stor portion av gammal hederlig misär. Henry Fonda är bra som alltid.
lilebroer
2015-04-06
Trots mitt lyriska utlåtande så är the Grapes of Wrath långt ifrån felfri. Det som stör och sticker ut mest är nog ojämnheten i skådespelet. Alla når inte upp i samma fina standard som Fonda, Carradine och Darwell. Men då resten av världen är så pass trovärdig så kan jag förlåta för det. Man bör se denna film, om inte för Steinbeck's text, Ford's regi, Fonda's skådespel, Toland's foto och för Day och Kirk's scenografi, så för det historiska värdet och att detta, trots all utveckling som vi gått igenom sedan 30-talet, alltjämt är en högst aktuell konflikt även idag. - http://theshinbonepost.blogspot.se/2015/04/the-grapes-of-wrath-1940-129-min-ld.html
andmoreagain
2015-03-15
Påfallande socialistisk och en rödare film från USA har jag nog aldrig sett. Känns både ovanligt, förvirrande och, tja, lite häpnadsväckande. Dock tycker jag att det förekommer en del helgerån gentemot boken (en av de få finlitterära böcker jag läst) vilket kanske är fel inställning att ha men slutet är ju sinnesjukt dråpligt om man jämför med bokens :/ Vidare fångade inte filmen mig lika mycket som boken men det är sannerligen inget hafs och slafsverk och intentionena är goda.