3.3

Vredens flod

En ung tjänsteman som har utsetts att leda ett stort dammbyggnadsprojekt i Tennesseefloden får stora problem med en äldre dam som vägrar att sälja sin egendom; en ö som kommer att översvämmas när dammluckorna stängs. Han har också problem med den vita lokalbefolkning som protesterar mot att han anställer svarta arbetare för att röja marken som skall dämmas över.

Originaltitel Wild River
Regissör Elia Kazan
Manus Paul Osborn
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Lee Remick, Bruce Dern, Montgomery Clift, Albert Salmi, Jay C Flippen, Frank Overton, Jo Van Fleet, Robert Earl Jones, James Westerfield, Barbara Loden, Malcolm Atterbury, Big Jeff Bess

hsimpson
2019-11-14
Svårt att välja mellan trean och fyran. Nog tar den sig lite mot slutet, men precis som KimEkberg skriver är kärlekshistorien inte klockren. Tycker heller inte att Remick spelar något vidare. Trea tills vidare, men den är ganska stark ändå.
KimEkberg
2016-09-12
snygg och bitvis komplex, men jag tycker att kærlekssideplotten ær ganska dravlig och att man bara vill spola nær den dyker upp
emilstjernholm
2016-01-18
Fotot är snyggt och den mer lågmälda (om än något melodramatiska) skildringen av södern är intressant. Samtidigt saknar storyn driv och det är först i slutet det egentligen är någon dramatik.
Arensberg
2012-05-01
hur fan kan folk gilla denna?!?! Jävla plattityd, inget ser 30tal ut, allt 50/60tal, alla är bara kåta idioter, fördomsfull, onyanserad och förutsägbar, segt azzå
Sznax
2012-04-26
Kazan tar än en gång fantastiska rollprestationer ur sina skådespelare, speciellt van Fleet är ruskigt bra. Fotot är magnifikt i sina dämpade höstfärger och ruggigheten skiner verkligen igenom. Storyn är kanske ingen jättehöjdare men manuset är välgjort och gör filmen underhållande hela vägen. Hade kanske önskat lite vassare karaktärer. Betyg 7.0
Tonti
2012-04-25
En mycket vacker film som kan vara min Kazanfavorit. Miljö, foto, skådespeleri och musik smälter samman till en melankolisk och sorgsen skildring av tidens oundvikliga gång och samhällets förändring. Ingen har egentligen helt rätt även om en del av söderns obligatoriska rasister har väldigt fel. Wild River lyckas i alla fall väl skildra både känslan av nostalgi och framtidstro. Den melodramatiska tonen är på helt rätt nivå .
goeran
2012-01-23
Elia Kazans Wild River från 1960 återskapar väl miljön i 30-talets Tennessee och Montgomery Clift och Lee Remick är ju kompetenta skådespelare (bäst bland skådespelarna är dock Jo Van Fleet som den äldre damen som inte vill lämna sin ö). Däremot tycker nog att storyn är lite för förutsägbar och såpaaktig för att riktigt beröra.
thefox
2010-06-17
Väldigt bra hantverk av Kazan, excellent regi. Peckinpah hämtade månne inspiration till Straw dog från den här. Remick är både vacker och lik Liv Ullman.
doralee
2009-10-30
ung och ung, den tjänstemannen...
Kubrickian
2006-08-21
Melankoli i renaste Faulkner-formen...