2.9

Vuxna människor

Frank har ett respektabelt arbete på en ansedd advokatbyrå och är gift sedan åtta år med vackra Nenne som framgångsrikt driver en egen klädbutik på Östermalm. Men under ytan bubblar hans osäkerhet och rädsla över att när som helst avslöjas som en bluff i vuxenvärlden. Frank lever i en drömvärld och tänker för mycket på sex och för lite på arbetet.

Originaltitel Vuxna människor
Alternativ titel Adult Behavior
Regissör Felix Herngren, Fredrik Lindström
Manus Fredrik Lindström
Genre Komedi, 90-tal
Skådespelare Felix Herngren, Karin Bjurström, Cecilia Ljung, Mikael Persbrandt, Källa Bie, Fredrik Lindström, Alvin Nyström, Magnus Härenstam, Annakarin Johansson, Sanna Krepper, Anders Eriksson, Ann-Sofie Rase, Isidor Torkar, Jens Sjögren

karlmats
2018-09-03
10 år senare och ännu en gammal 4a som ryker. Det här var dock bättre än jag hade trott, humor åldras ju sällan särskilt bra och det gäller väl ens egen också. Här var dock Herngrens inre monologer faktiskt väldigt roliga fortfarande. Som film betraktat är den dock lite ojämn och det känns osannoligt att Sofia skulle ha fallit för Felixs tafatta karaktär som, åtminstone utåt sett, är lite av en dolme ändå. Persbrandt ser sjukt ung ut och Lindström ser precis ut som sig själv, roligast gästinhopp är nog ändå Magnus Härenstam som spelar över lite som chef men det var bara kul. En 3a ska den ha ändå, för att vara svensk film är det fortfarande bra. ------ 26/10-08 Helt suverän, en av de bästa svenska filmer jag sett. Felix och Fredrik är ju alltid roliga och med ett sånt här suveränt och klockrent manus blir kombinationen hur bra som helst. Persbrandt gör ett bra inhopp och även om tjejerna står för de svagaste prestationerna är de fortfarande helt okej, speciellt då deras repliker är skickligt skrivna. De roligaste inslagen är när Felix argumenterar med sig själv, en stark 4a!
Ful_fisk
2018-01-27
Smart, fyndigt och roligt av Fredrik Lindström (och Felix Herngren). Skådisarna fungerar bra och filmen har både humor, hjärna och djup. Det enda problemet är egentligen bara att den är filmad på grådaskig jävla DV-kamera (eller något åt det hållet) och därför ser stentrist ut. Men manuset är verkligen skitbra!
2017-10-12
Bra komedi
2017-09-29
Jösses, Felix Herngren filmvärldens fiende nummer 1! Finns ingenting som denne man har gjort som är bra!!! Dessutom är skådespelarna i den här filmen jäkligt ytliga och verkar bara gå efter ett usel manus..
celec
2016-12-15
känns som en dålig woody allen film
2016-10-18
Stela skådespelare och som helhet är filmen bara larvig.
gjoob
2016-07-30
Fantastiskt rolig film med bra skådspelare. Verkligen en "diamond in the rough" bland svenska komedier.
Rehn108
2016-06-12
En ganska rolig film ändå. Tycker om karaktärsgalleriet och kan verkligen känna igen en del av dessa även om de framstår som absurda i filmen. Bäst var Magnus Härenstam, näst bäst var Felix Härngrens tankevärld.
Jamesa
2016-05-11
Smårolig och helt okej.

2015-06-16
Syns denne var veldig bra og lärorik. Viva Hassan! -4.