2.7

Vykort från drömfabriken

Efter en överdos hamnar skådespelerskan Suzanne Vale på en avgiftningsklinik. Efter det har hon svårare att få jobb - hon hamnar i en independentfilm där ingen är nöjd med hennes insats, där hon måste göra drogtest varje dag och där försäkringsbolaget kräver att hon flyttar hem till sin mamma - en alkoholiserad före detta musikalfilmsstjärna som är minst sagt krävande. Filmen bygger på Carrie Fishers roman.

Originaltitel Postcards from the Edge
Regissör Mike Nichols
Manus Carrie Fisher
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Meryl Streep, Shirley MacLaine, Dennis Quaid, Gene Hackman, Richard Dreyfuss, Rob Reiner, Mary Wickes, Conrad Bain, Annette Bening, Simon Callow, Gary Morton, CCH Pounder, Sidney Armus, Robin Bartlett, Barbara Garrick, Anthony Heald, Dana Ivey, Oliver Platt, Michael Ontkean, Pepe Serna, J D Souther, George Wallace, Peter Onorati

lilebroer
2017-01-08
Filmen känns som sagt väldigt ärlig, något som också syns i slutresultatet där skådespelarna både har vågat att se och bete sig misslyckat. I övrigt så lämnar filmens utseende en del att önska, ibland så känns det mer som en TV-produktion snarare än en film-film. Det är väl detta som gör att mitt betyg inte direkt skjuter i skyarna. Men vad gör det när man har en Meryl Streep (vilken fantastisk skådespelerska) i topptrim. Det är verkligen värt att se filmen bara för hennes och Shirley MacLaine's tjafs sinsemellan. Men kom jag närmre människan Carrie Fisher då? Absolut, även om hon har vart lite tvetydig till liknelser mellan henne och huvudkaraktären så känns det ju för en utomstående som att det är en ren biografi. Postcards from the Edge har givit mig en helt ny bild av en person som för mig mest tillskrevs Star Wars och bortkastade möjligheter. Ett spännande tillskott av djup som gör att jag nu förstår varför som så många sörjdes hennes bortgång, och då inte bara förlusten utav den uppdiktade prinsessan Leia, utan även förlusten av den verkliga Carrie Fisher.
ulpe01
2016-12-31
Meryl Streep och Shirley MacLaine är riktigt bra i rollerna som dotter och mor. Många kända ansikten och det är både småroligt och sorgligt. Kanske lite för lättsamt, men det räcker till ett godkänt betyg.

2011-09-28
Boken är lite bättre, men jag tycker ändå att dom fått till det ganska bra.
MaraJade
2011-06-21
Meryl Streep är mycket bra i huvudrollen, men jag tycker allt att det var en lite för ytlig inblick i kändisskapets baksida.
HerrArne
2010-09-18
Sevärd, inte minst för Streep och MacLaine!
MrMario
2009-09-16
OK
henrikkraus
2008-01-26
stark trea
jonbo
2007-08-29
En film som inte säger ett skit.
Kirikou
2006-02-26
Riktigt kul!
manhattan
2006-01-20
Hade förväntat mig mer av denna film. Skådespelarna är ju som vanligt bra, men produktionen usel! Manus inte helt bra, tråkigt ful och massor med klaffel!