3.5

Den gröna cykeln

10-åriga Wadjda drömmer om en underbar grön cykel men i hennes hemland Saudiarabien är det inte tillåtet för små flickor att cykla omkring på gatorna. Medan hennes mamma är upptagen med att övertyga pappan att inte ta sig en andra fru passar Wadjda på att försöka skaffa pengar så att hon kan köpa cykeln själv. I skolan är hon känd som en bråkmakare så när hon anmäler sig till en tävling i Koranrecitation där priset är en summa pengar blir hennes lärare ganska förvånade.

Originaltitel Wadjda
Regissör Haifaa Al-Mansour
Manus Haifaa Al-Mansour
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Waad Mohammed, Reem Abdullah, Abdullrahman Al Gohani, Ahd, Sultan Al Assaf, Dana Abdullilah, Rehab Ahmed, Sara Aljaber, Ibrahim Almozael, Nouf Saad, Mohammed Zahir

pufred
2018-04-25
Om storyn varit förlagd till vilken annan plats som helst så hade den varit rätt banal,skådespeleriet är sådär, men att den är gjord av en saudiarabisk kvinna i Saudiarabien som inte ens har en filmproduktion är inget annat än fantastiskt. Och det är i de vardagliga situationerna i kulturen utanför grundstoryn som samhälls/patriarkaliska kritiken finns. 3:a för filmen. 4:a för kontexten. Historiskt viktig film.
Tolkemolkemoli
2016-08-06
Oerhört stark trea.
Raimo_1985
2016-05-23
Mycket upplyftande om en tjej som gör som hon vill. Allt är inte skit.
2016-02-24
Modigt, viktigt och ganska intressant film bland relitards och patriarkalkultur. Men särskilt bra är det inte. (5+/15)
Hitschmidt
2016-01-01
Väldigt intressant att se denna flickas kaxiga och självsäkra kamp för det hon vill!
Dele
2015-09-17
En fin varm ton i en också obehaglig film i en värld som inte jag känner till särskilt väl. Historiens innehåll och berättandet fungerar utmärkt för det större perspektiv som behandlas.
okidoki
2015-07-25
irriterande långsamt tempo.
#54
2015-05-13
Frustrerande situation, fin film.
Ful_fisk
2015-05-08
Fin Saudi-arabisk film om en liten tjej som vill ha en cykel, men möter motstånd av landets syn på hur kvinnor ska vara. Finstämt, vackert och starkt, men kanske inte något filmiskt storverk. Tjejen som spelar huvudrollen fångar dock sin karaktär väldigt fint. Klart sevärd, mycket tack vare att den är djärv och känns äkta.
Albion
2014-08-02
Har väl sina största fördelar i att det med saudiska mått vågade ämnet till trots är en film av en saudisk kvinna helt inspelad i Saudiarabien med officiellt godkännande bakom. Och så den charmiga tonen förstås. Wadjda spelas mycket bra av Waad Mohammed. Betyget blir en stark 3;a dvs 3+