3.8

Waking Life

En man i ett drömlikt tillstånd träffar olika karaktärer som en efter en berättar om sin syn på den mänskliga existensen.

Originaltitel Waking Life
Regissör Richard Linklater
Manus Richard Linklater
Genre Animerad, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Trevor Jack Brooks (röst), Lorelie Linklater (röst), Wiley Wiggins (röst), Glover Gill (röst), Ethan Hawke (röst), Julie Delpy (röst)

Skapad 2019-11-21 av JoeZ
Jag tror inte att när ni läser denna recension så blir era liv annorlunda era liv. Ni tänker inte nu ska förändra mitt liv för vad jag läste i en recension. Jag tror inte ens ni bryr er efter...   Läs mer »

Mother
2018-02-06
Grundkurs i filosofi i tecknad film-format.
BlueViper
2017-03-03
Så ovanligt som en film som jag kan tänka mig att se om många gånger!
2017-03-01
Nja, den här typen av filosoferande intresserar mig inte särskilt öht. Men den är ganska behaglig att titta på och jag gillar på något sätt ambitionerna. Men trean är oerhört svag. Blir allt mer tjatigt och ointressant i längden.
Asmorod
2016-08-20
Richard Linklater är... en sån jävla sopa.
BarryHero
2015-12-25
Paminner mycket om Slacker. Animeringen ar lite jobbig i borjan men man vanjer sig fort och den bidrar i allra hogsta grad till filmens stamning. Intressanta och valskrivna dialoger som far en att tanka till. Far mig att sakna Austin, Texas.
peu-depeu
2015-09-19
En film med pretantiösa hipsters som för monologer för oss att bli imponerade av. Som att gå på en föreläsning som inte har några källhänvisningar. Filmen har ingen handling mer än så. De har bara bytt ut människorna och miljöerna mellan scenerna men vad de pratar om är detsamma hela filmen. Alla personer är samma person. Ingen är annorlunda. Det här hade varit så mycket bättre om det hade varit en seriös dokumentär istället för en pretantiös konst som skriker att den är cool.
Qhunden
2015-04-08
En del riktigt usla scener drar ner helhetsintrycket men annars var detta rätt ner i min gränd. Väldigt fängslande.
F-M-J
2015-02-02
Linklater sträcker ut armen och utökar kapaciteten som redan bevittnades i Slacker. Detta blir som ett "homage" till filosofin iklätt en mans klardröm tillstånd och hans vandringar i drömmarnas land, mellan olika karaktärer och dess dialoger/monologer. Rent estetiskt kändes det fräscht med tanke på att allting axlade kontexten i filmen på ett fyndigt sätt. Ett litet mästerverk.
Darn
2015-01-30
Den tecknade stilen fick mig att känna mig aningen berusad till en början. Efter en stund såg jag dock förbi det. Den bidrog istället till att låta orden få stå i centrum, vilket jag fann den väldigt harmoniskt och inbjudande. Kände att "holy-moment"-sekvensen fungerade som ett slags essens och förklaring till hur filmen ska eller kanske bör uppfattas. Den här gillade jag mycket.
hestret
2014-10-26
Väldigt splittrad inför den här. Jag tyckte animationen var en skön grej och jag gillar Linklaters avslappnade och filosoferande stil, men det blev helt enkelt för mycket av båda dessa i den här filmen. Kul att få se Jesse och Celine från Before-filmerna och det var ett gäng andra minnesvärda småscener, men det mesta blev lite långtråkigt och dåligt jäst. Men på något sätt tyckte jag ändå att det var helt okej trots allt. Tyckte faktiskt att Linklaters kamera passade den här estetiken väldigt väl. 49/100