3.4

Walkabout - mannaprovet

En tonårsflicka och hennes lillebror blir efter en tragisk händelse strandsatta i Australiens ödemark. De möter en ung aboriginer, som är ute på sin ”walkabout” - en initationsrit för unga aboriginer, då de får ströva omkring ensamma och överleva i vildmarken. Tillsammans beger sig de tre på en vandring, som ger dem nya erfarenheter i livet. När trevande känslor uppstår mellan de två unga tonåringarna blir kulturkrocken dem emellan alltmer uppenbar.

Originaltitel Walkabout
Regissör Nicolas Roeg
Manus Edward Bond
Genre Drama, Äventyr, 70-tal
Skådespelare John Meillon, Jenny Agutter, David Gulpilil, Luc Roeg

2021-04-29
Kanske inte av de bättre filmerna, men rätt okej. Verkar vara inte vara trevligt att vara vilse i ödemarkerna i Australien....
2019-04-14
Tycker den börjar ganska bra ändå. Lite styltigt och så men ändå lite intressant. Jag är hyfsat engagerad när vi får följa barnens vandring. Men från att dom träffar aboriginern och framåt så försvinner allt mer av mitt intresse och filmen är mest bara tråkig. Men ändå lite speciell stämning som funkar så tvåan känns ganska klar, även om den är svag.
gjoob
2018-09-13
Fånig och ganska flummig, med dåligt skådespel och en outvecklad handling. Och vackert filmad tycker jag inte den är; visst är miljöerna fina, något man har försökt förstöra så gott man kan genom ett uselt kameraarbete (den skakiga kameran och inklippta stillbilderna i jaktscenerna skar i ögat). Kärleksstoryn är fin på ett sätt, men även den känns rudimentär och outvecklad, likt det mesta i filmen.
2018-02-21
Absolut! Och inte. Skitsnygg och tidlös film med imponerande barnskådespel. Men det är ganska mycket som sänker den. Dels är det hurtigheten; att pappan har försökt att döda dem och sedan skjutit sig själv i huvudet är knappt ens en parentes och att det är stekhett i solen och att vatten saknas påverkar inte barnens humör nämnvärt. Dels är det tydligen tvunget att skrika ut kulturskillnaderna, vilka är tydliga utan hysteriska pekpinnar. Avslutningsvis är jag ingen större beundrare av dödande av djur på film, och undrar om det inte i den här filmen sätts någon sorts rekord i den grenen. (6/15)
92axha10
2017-02-24
En väldigt vackert filmad film. Fotot som visar Australiens landsbygd är riktigt fångande. Sen berättelsen om 2 kulturer som krockar är övertygande.
Ful_fisk
2016-02-02
Flummig och typiskt Roeg, med ett par riktigt fina inslag men också ett par trippar som går åt fel håll. Fint foto och intressant budskap, rätt intressant film.
Adoniram
2015-09-03
Som sagt, märklig upplevelse som ger blandade känslor. En del vackra landskapsbilder blandade med halvt utvecklade naturfilosofiska syftningar och en hel del unken erotik. Känns som att regissören fått för stora skor på sig.
Astrojacob
2015-05-12
Märklig upplevelse. Syns att regin var hans första, vilket dock kompenseras med "reklamfilmsavbrott" som påminner mer om turistfilm än äventyr. Nåväl, både naket och avskalat med lätt bizarra inslag var denna upplevelse ändå såpass udda att jag ger upp - den var mer än bara OK. Svag Fyra.
tompe
2013-12-21
Mitt tvåtusende betyg! :)
Tolkana
2013-07-04
Vacker film men lite intetsägande och blir frustrerad på de pedofila inzoomningarna på flickan, som iofs är het. Hade vunnit på om den blivit gjord för barn.