3.6

Wallace & Gromit – En riktig heldag

Första lerfilmen om Wallace och hans hund Gromit. Wallace är galen i ost och kex och en dag tar osten slut, så dom bestämmer sig för att åka till månen eftersom den är gjord av ost.

Originaltitel A Grand Day Out with Wallace & Gromit
Alternativ titel Osten är slut
Regissör Nick Park
Manus Steve Rushton, Nick Park
Genre Familjefilm, Animerad, Komedi, 80-tal, Kortfilm
Skådespelare Peter Sallis (röst)

2019-02-08
Tyckte om dessa två när jag var liten...
StureStenhög
2018-07-27
Sådant här är väl inte min grej kanske, men jag har ju svårt att se vad som skiljer det här från någon random serie som man hittar på cartoon network. Inget är provocerande dåligt på något vis, bara halvljummet. Kanske är det en start på något bra som blommar ut i senare filmer, men jag kan ju inte påstå att jag håller andan
2015-02-04
Första filmen som gjordes med Wallace & Gromit är en fin och charmig film som presenterar de idag populära karaktärerna. Detta fungerar som introduktion men i jämförelse med de senare filmerna så är historien här inte lika utvecklad eller för den delen underhållande. En helt Ok start men det skulle bli så mycket bättre.
Grillo
2014-07-23
Uppenbar inspiration till Wall-E när jag tänker efter. Mysig och sorglig när man tänker på att slutet inte håller.
Rehn108
2013-10-22
Det här duger inte.
Alreadyrick
2013-03-28
Gillar den här bäst.
yrkeschaufföre
2013-03-17
Ååååå, det är så synd om den stackars ensamma varuautomaten. Filmen är lite mer galen än de efterföljande men det funkar.
juliamalm
2013-01-16
Gillar de andra mer, historien är inte lika väl utvecklad i denna.
ziferN
2012-11-29
Jag har alltid älskat Wallace & Gromit, speciellt när jag var liten. Detta är kärlek!
jingoo
2012-10-31
En prototyp som har sina stunder men inte håller som helhet. Uppföljarna har mer röd tråd i sig och är i mitt tycke mycket bättre.