2.5

Wallander - Läckan

Ystad drabbas av allt fler välplanerade rån mot värdetransporter, där bilar sätts i brand, motorvägar spärras av och stora miljonbelopp försvinner. Aspiranterna Isabelle och Pontus råkar vid en övningskörning befinna sig på precis rätt plats och tar upp jakten, som slutar med att Pontus tas till fånga. Kurt Wallander och hans kollegor jobbar på bred front och får upp ett spår som leder till Sven Adelgren, en äldre vän och en före detta poliskollega till Wallander, som nu arbetar på Seceuro, som ansvarar för för flera av de rånade transporterna. Under tiden arbetar Svartman med ett fall där en orienterare mördats någonstans ute i skogen. När Svartman senare enligt en upphittad orienteringskarta följer i orienterarens fotspår trampar han rakt in i lejonkulan och är nära att själv gå samma öde tillmötes.

Originaltitel Wallander - Läckan
Regissör Henrik Georgsson
Manus Stefan Ahnhem
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Lena Endre, Krister Henriksson, Martin Aliaga, Mats Bergman, Sverrir Gudnason, Michael Segerström, Douglas Johansson, Nina Zanjani, Ulrika Nilsson, Nicholas Riesbeck, Fredrik Gunnarsson, Marianne Mörck, Stina Ekblad

dudson
2020-09-02
Helt klart över medel. Mysig och trevlig Walle film som jag diggade. 2+
Hanness
2019-07-10
usch
sodomiten
2018-10-29
Jävligt tråkig film. Poliserna är klantiga, skurkarna är klantiga och allt blir väldigt platt då man inte får veta något om skurkarna. Av alla wallander jag sett var en bra ( den med Shanti Rooney). Resten var skräp.
Murvel48
2017-06-13
Ganska hygglig Wallander.
2017-02-17
Wallander är så SJUKT jävla trist karaktär att han sänker alla filmer oavsett hur filmen är i övrigt. Och dom håller inte direkt Beck-klass till att börja med. (Och när man använder Beck som exempel på högklassiskt är man illa ute.) Ändå rätt okej.
2015-04-18
En film som fungerar både sett till brottet för filmen och utvecklingen och tiden som läggs på de återkommande karaktärerna. Ett spännande brott och intressants samspel mellan Henriksson och Endre. Polisaspiraterna Isabelle och Pontus har varit intressanta att följa denna omgången av filmer. 3-
arruba
2013-08-27
Nej, detta var inte bra. Konceptet var okej och det fanns möjligheter till en godkänd Wallander rulle här men filmen va både trött och alla kändes bara trötta och sugna på semester.

2013-07-05
Denne var faktisk dårlig.
Sokkan
2012-10-08
Eh, filmen utspelar sig under påsk och är inspelad under hösten, skämtar ni med mig? För övrigt skitdålig.
Xenox
2012-07-15