2.3

Wallander - Prästen

En församlingspräst hittas skjuten utanför ett vandrarhem i Ystad, efter vad som ser ut som ett försök till kallblodig avrättning. Medan prästen, som tros kunna identifiera den skyldige, kämpar för sitt liv på lasarettet, söker Kurt Wallander och hans kollegor efter ledtrådar. Först när det går upp för polisen att prästen haft en utomäktenskaplig kärleksaffär, står det klart att det handlar om ett svartsjukebrott. Men var finns mordvapnet - och vem av de bedragna parterna har haft det starkaste motivet?

Originaltitel Wallander - Prästen
Regissör Henrik Georgsson
Manus Pernilla Oljelund
Genre Mysterium, Drama, Kriminalare, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Mats Bergman, Lena Endre, Sverrir Gudnason, Fredrik Gunnarsson, Krister Henriksson, Douglas Johansson, Nina Zanjani, Figge Norling, Robert Jelinek, Marianne Mörck, Tobias Aspelin, Lena Carlsson, Livia Millhagen

sodomiten
2018-10-22
Jag måste tyvärr ge en etta här. Filmen är så seg och långdragen att jag glömde vad det egentligen handlade om på slutet.
Nalleman
2018-10-18
Godkänd men det är på håret!
2017-09-25
Löpande band deckare
Murvel48
2017-06-13
En långsökt upplösning som gav en billig eftersmak. Inte heller i övrigt nådde filmen genomsnittlig Wallandernivå, d v s en svag tvåa...
Rele
2015-07-27
En Wallander film som med lite bättre manus skulle nått en trea.
2015-04-18
En helt Ok film som lyckas balansera flera intressanta inslag och samtidigt hålla mördarens identitet oviss, för mig, in i det sista. Krister Henriksson samspel med Lena Endre är en del som gör filmerna i denna omgång sevärda.
Battle
2013-07-08
med risk för grov överdrift: rymmer filmhistoriens finaste kärlekshistoria!!!!

2013-07-04
Bra! +3.
Xenox
2012-07-15
Vad hände med Wallander? Den här säsongen är mycket sämre än den första.
ClintanTheKing
2012-02-15
När man ser namnet "Prästen" tänkar man det här är väl en skitfilm. Men denna Wallander-rulle var faktiskt helt okej. Kul också att aspiranterna (iaf Isabelle) får chansen mer och mer. Stabil 3:a.