Wallander - The Fifth Woman

En äldre herre hittas i en gillrad fångstgrop spetsad till döds på skarpvässade bambupålar, omsvärmad av kråkor. Kort efteråt försvinner en blomsterhandlare spårlöst och även han hittas avrättad i skogen.

Originaltitel Wallander - The Fifth Woman
Regissör Aisling Walsh
Manus Richard Cottan
Genre Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Kenneth Branagh, Sarah Smart, Tom Hiddleston, Sadie Shimmin, Richard McCabe, Jeany Spark, Phyllis Logan, Saskia Reeves, Claire Cox

Murvel48
2015-12-19
Öken!
2015-06-22
Tillsammans med "Ett Steg efter" så tillhör boken som denna film baseras på mina favoriter från Henning Mankell. Filmatiseringen når inte upp till boken men detta är utan tvekan bra och historien stark. Jag hade dock kunnat tänka mig att sett en längre filmatisering för att närma sig boken ännu mer. Karaktären Kurt Wallander fortsätter vara intressantare än någonsin i Kenneth Branaghs händer. 3+
Taandborste
2012-07-08
Det kan bli lite väl mycket "Nu ska vi visa Kurt Wallander som deppar" men det känns välgjort, helt klart.
Luciphere
2012-04-09
Bra, om inte den bästa (brittiska) Wallander-filmen rent manusmässigt. Avsnittet ångar av bitterhet och svärta då Wallander även drabbas av förlust på det personliga planet.
2011-11-20
Väldigt snygga filmer.
need_sleep
2011-09-23
Kenneth Branagh funkar inte i den här rollen... Känns som om han går igenom hela filmen utan att visa någon känsla eller reaktion
emilstjernholm
2011-08-12
Snygg avslutning med en emotionell Wallander.
2011-08-10
Historien innehöll bara för mycket råheter, jag tycker inte det behövs när Branagh bär upp så mycket. Men hans dystra min kan ibland också bli för mycket. Dessutom var hela historien för osannolik i mina ögon.
Rele
2011-08-06
Branagh gör ett bra jobb, när han spelar en känslig Wallander. Manuset är inte helt genomtänkt. Jag ger en trea i alla fall.
2011-08-05
Kenneth Branagh är bra i denna, han känns väldigt trovärdig.