2.4

Wallander - Vittnet

En liten flicka gömmer sig någonstans i Ystad. Hon har sett något fruktansvärt, och måste till varje pris tystas. Samtidigt inleds en omskriven rättegång om människohandel i Ystad Tingsrätt där Kurt Wallander och åklagaren Katarina Ahlsell utsätts för dödshot. Den skrämmande situationen tvingar dem långsamt att se med nya ögon på sina yrken och varandras liv. När det unga vittnet själv tar kontakt med Kurt Wallander befinner han sig snart mitt uppe i en dramatisk uppgörelse med båda deras liv som insats.

Originaltitel Wallander - Vittnet
Regissör Kathrine Windfeld
Manus Pernilla Oljelund, Stefan Thunberg
Genre Kriminalare, Drama, Mysterium, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Krister Henriksson, Lena Endre, Fredrik Gunnarsson, Mats Bergman, Douglas Johansson, Marianne Mörck, Thomas Hanzon, Lisa Werlinder, Claes Ljungmark, Jeanett Zelba, Henny Åman, Noah Valdfogel, Georgi Staykov, Nina Norén, Håkan Paaske

2017-10-30
Krusty
2015-05-27
Jussi är för fan en tik. Men, men…
2015-01-02
Detta var min tredje Wallander-film med Krister Henriksson i rollen som Kurt Wallander. Att jag lyckats genomlida mig hela tre filmatiseringar i denna serien har att göra med sällskapet. Det har nämligen blivit så att jag sett dessa filmer med min käre far. Henriksson och Endre kan inte vara så här dåliga så det måste vara materialet de arbetar med som är orsaken. Just manuset är väldigt ooriginellt och förutsägbart. 1+
Muskelkungen
2014-05-29
Svensk films stora problem: Det finns ingen som kan prestera ett vettigt manus.
dudson
2013-03-24
Thomas Hanzon är en otrevlig jävel i denna Walle film.och han spelar så grymt bra åxå som utnytjande elaking.men blir lite väl mkt kurragöma lek ibland bland industrier och containrar/ värdig walle film till trots,
Xenox
2012-08-18
Bra avslut på andra omgången av Wallander. Jag ser redan fram emot nästa omgång.
mammene
2012-03-13
Det här var ett spännande fall. Tragiskt att se hur människor utnyttjas. Samtidigt bra att få se lite mer av den privata sidan av att vara polis och åklagare. Krister bra som vanligt!
Hengman
2012-03-04
Två parallella historier är minst två för många. Det är jobbigt att se så bra skådespelare harva runt i såhär dåliga historier :/
ClintanTheKing
2012-02-22
Helt okej avslutning på omgång nr. 2 av Wallander-serien. Men det är klart, det känns ju lite stelt och tomt utan aspiranterna som ändå bidrog med lite fart och fläkt i filmerna, men jag tänker ge denna en stabil trea. Nu får vi se om det blir ytterliggare Wallander-filmer, vilket det har ryktats om.
Sonicasfuck
2011-11-05
Efter att ha sett alla Wallanderfilmerna nu så tycker jag att det är konstigt att det i allmänhet pratas så oerhört lite skånska i filmerna och i synnerhet så mycket stockholmska. Skådespelet i filmerna är mediokert och jag tror inte att jag tidigare har sett någon röka så fult som Krister Henriksson. Som vanligt med kriminalfilmer så känns handlingen som inte har att göra med det aktuella "fallet" fruktansvärt krystat och löjligt. Ett plus för omgång två är Fläskkvartettens musik.