3.3

Wanda

Wanda är arbetslös och har precis lämnat sin man och sina barn när hon träffar Mr. Dennis - en bov och bandit - som hon blir mycket fäst vid.

Originaltitel Wanda
Regissör Barbara Loden
Manus Barbara Loden
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Barbara Loden, Michael Higgins, Dorothy Shupenes, Peter Shupenes, Jerome Thier, Marian Thier, Anthony Rotell

F-M-J
2020-09-08
En grym och diskbänks-realistisk Bonnie and Clyde/Natural Born Killers. Wanda är på jakt efter att bekräfta sitt låga värde för sig själv och hamnar i klorna på Mr.Dennis och hans upptåg. Stark fyra, missa inte!
myslas
2019-04-13
Trist att vi inte fick se någon mer film från Barbara Loden för den här lågbudgetdebuten är riktigt fin och Loden själv är utmärkt i huvudrollen.
Ful_fisk
2018-04-12
Dyrkade Lodens insats i Feber i blodet så visst var man nyfiken på att se hennes enda, kultförklarade film som regissör. Blev inte helsåld. Väldigt stämningsfull, men inte överdrivet engagerande. Duglig independent-rulle som påminde en del om Francis Ford Coppolas Älska aldrig en främling (The Rain People).
DonChristo
2012-11-14
Jag älskar roadmovies - att långsamt smälta in i filmens sakta berättartempo. När den som "Wanda" utspelar sig i amerikanska södern smälter jag direkt. Barbara Loden vill man bara ta hand om och krama i all sin naivitet och oskuldsfullhet. Full pott från mig!

2012-11-07
En intressant idé som förstörs av ett urtråkigt utförande och svagt regi som sällan engagerar. Manuset fungerar sällan särskilt bra heller.
Sznax
2012-11-07
Lågmäld, enkel men väldigt träffsäker independent-klassiker. Avsaknaden av riktig handling ger filmen en riktigt bra känsla av roadmovie, vad de än gör så är det resan dit som är fokuset. Här finns en vass kritik mot vad som förväntas av amerikanska kvinnor och Mr. Dennis är troligtvis en av de mest misslyckade karaktärerna i filmhistorien, och detta utan att hela filmen måste tala om vilken loser han är. Loden är riktigt bra i huvudrollen och manuset likaså, dock så efterlämnar regin ganska mycket att önska. Till en början är det väldigt stelt skådespeleri (vilket är märkligt med tanke på att hon var gift med Elia Kazan) men det blir bättre allt eftersom. Slutscenen är magisk. Betyg 8.4
KimEkberg
2012-11-07
den var fint gjord minst sagt, beundransvärd på det planet, men jag tycker att den var trååååååkig. varför ska det behöva mynna ut i nån slags bonnie and clyde, fast med en boring man som tar allt för mycket plats. till en början hoppades jag på nåt större, alltså mindre. ganska dåliga skådisar också.
Tonti
2012-11-06
Bra närvaro och känsla av att vara på drift utan mål eller riktning. Schysst att inget eller väldigt lite känns tillrättalagt och att mycket i filmen får existera utan någon särskild narrativ betydelse. Slutscenen är riktigt vass.
#54
2012-10-25
Lite för svårtillgänglig för mig just nu.
emilstjernholm
2009-06-25
En mörk och dyster skildring av en medelålders kvinnas hopplöshet. Ibland känns det nästan som en Cassavetes-film formmässigt, vilket naturligtvis är en komplimang deluxe. Överlag måste jag medge att "Wanda" var en glad överraskning.