2.4

War, Inc.

Filmen är en politisk satir som utspelas i Turaqistan, ett land ockuperat av ett amerikanskt privat företag, lett av en före detta amerikansk vicepresident. I ett försök att utnyttja tillgångarna som det krigshärjade landet erbjuder så anlitar företagets VD en torped, som har personliga problem, för att döda en oljeminister från Mellanöstern. Torpeden måste nu spela ett högt spel samtidigt som han tvingas brottas med sina egna demoner.

Originaltitel War, Inc.
Alternativ titel Brand Hauser: Stuff Happens
Regissör Joshua Seftel
Manus Mark Leyner, Jeremy Pikser, John Cusack
Genre Komedi, Action, Thriller, Krig, 2000-tal
Skådespelare John Cusack, Joan Cusack, Marisa Tomei, Hilary Duff, Ben Kingsley, Dan Aykroyd, Lyubomir Neikov, Sergej Trifunovic, Ned Bellamy, Velislav Pavlov

sawa
2017-12-14
Ganska intetsägande. Satir? Nä.
Starkbröl
2016-12-30
Instruktioner till alla inblandade i denna film: det går inte att göra satir och visa på krigets absurditet och cyniska affärsmässighet genom receptet "låt oss göra massa absurda saker i en film som typ handlar om krig som business". Efter 45 minuter känns det som om det har gått tre timmar, av konstant uselhet. Klumpigt, dumt, plågsamt dåligt och då gillar jag ändå John Cusack. Och: Sir Ben Kingsley! Vad fan gör du?
2014-12-27
Jag försökte från start hitta en fungerande satir i filmen eller för den delen minsta underhållning men till slut var jag tvungen att sluta lura mig själv och se filmen för den dynga det är. Usla prestationer från skådespelarna och manuset orkar man inte ens säga något om. Jag önskar att jag hade litat på alla varningar om denna film men nu står jag här med dumstruten på.
kervisch
2011-07-20
Väldigt blek satir.
TURGUT
2010-12-09
God tanke och bra förutsättningar för skön satir men hade nog för höga förhoppningar och för mycket spret.
Astrojacob
2010-11-11
Sjukligt underbar cynism som först retade mig, sedan njöt jag. Som att blanda Michael Moore med Monty Python eller Lady Gaga. Fullständigt helsjukt med sarkastisk underton som skall försöka få oss att inse det sjuka i både kapitalism och krig. Jag säger bara: "You can´t fight in here - this is the war room!" Hyfsad Fyra.
SalotSar
2010-10-11
riktigt jävla tråkig. inte ett skratt kan de locka fram. känns som den hamnar mellan två stolar, mellan säg Idocrazy och Canadian bacon. Synd på god tanke.
abbenisse
2010-06-29
onödiga intriger förstör en film som hade mer potential...