2.9

Vi har en påve!

Den nyvalda Påven får en panikattack när han ska hälsa de troende från Sankt Peterskyrkans balkong i Rom. Hans rådgivare är oförmögna att övertyga honom om han är rätt man för jobbet och tvingas söka hjälp från en erkänd psykoanalytiker ? som är ateist.

Originaltitel Habemus Papam
Alternativ titel We Have a Pope
Regissör Nanni Moretti
Manus Nanni Moretti, Francesco Piccolo, Federica Pontremoli
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Michel Piccoli, Nanni Moretti, Jerzy Stuhr, Renato Scarpa, Margherita Buy, Dario Cantarelli

hsimpson
2019-04-22
Några småmysiga scener, men på det stora hela gjorde det här inga större intryck.
Sznax
2013-07-02
Väldigt långt från Morettis vanliga. Ämnet är alldeles för tungt och idén må vara bra men det är ganska illa skrivet och helt utan inspiration. Betyg 3.8
yrkeschaufföre
2013-03-26
Ett antal roliga scener och lite finurligheter under en och en halv timme lyckades inte få mig intresserad.
ezeikel
2012-11-15
Mycket underhållande. Volleybollscenen, som manga verkar fästa sig vid, står för mig i ett helt annat ljus när jag tänker på Nanni Morettis tidigare bearbetning av män som idrottar och filosoferar samtidigt. Man bör inte missta Moretti för att vara så banal, att han försöker göra sig lustig på gamla mäns bekostnad.
annihilat0r
2012-09-27
"Habemus Papam" var en svår upplevelse. Jag är inte religiös, men tyvärr tror jag att det hade behövts. För den religiösa ter det nämligen sig roligt när kardinaler spelar volleyboll – för att de tycker att det är så världsfrånvänt. För mig är kardinalerna bara människor, som du och jag. Därför upplevde jag ingenting roligt med den lätt vrickade berättelsen. Istället fann jag ett gigantiskt mörker, en svart upplevelse, om en man som blev rädd för sitt kommande uppdrag. Och jag antar att liknande rädsla kan uppstå inför andra former av uppdrag. Därav skildrade filmen en svårhanterlig situation, relativt sanningsenligt.
MERisen
2012-08-03
Inget fel på filmen. Jag tyckte det var en respektfull, men ändå rolig, skildring av en inte alltför vanlig miljö, och visst hade den något teologiskt att säga också. Men med det sagt var det inget utmärkande och garanterat ingen skrattfest, utan mer ett muntert drama (volleybollscenen som alla andra klagar på tyckte iaf jag var kul).
Zipper
2012-07-13
Jag blir lite dyster när jag tänker på hur bra det hade kunnat bli, då själva grundidéen är så intressant. Tyvärr förvaltar man det rätt dåligt. Det var som bäddat för en skarp satir, men den bollen tappas fullständigt bort. En svag trea enbart för det sympatiska porträttet av den stackars ofrivillige påven.
cameo
2012-07-12
Intressant upplägg, något sämre utförande. Har för många lösa trådar som aldrig riktigt knyts ihop och vissa delar som kunde ha fördjupats hastas bara över. Ett mellanbetyg, varken dålig eller jättebra, bara jämn.
precineadd
2012-05-13
första scenen lovar en bra film. men efter att premissen förklarats så är det som att filmen bara lägger av och börjar äta sina minuter. volleybollscenen är som i väntan på att filmen ska komma någonstans.
gustaw
2012-04-16
Neeeee.....en av de tråkigaste filmerna på länge!