2.7

We Were Soldiers

Det här är den sanna berättelsen om 400 amerikanska soldater som tidigt under Vietnamkriget finner sig helt omringade av 2000 nordvietnamesiska soldater i dalen La Drang. Slaget vid La Drang var det första större slaget i det eskalerande Vietnamkriget.

Originaltitel We Were Soldiers
Regissör Randall Wallace
Manus Randall Wallace
Genre Action, Krig, 2000-tal
Skådespelare Mel Gibson, Madeleine Stowe, Greg Kinnear, Sam Elliott, Chris Klein, Keri Russell, Barry Pepper, Duong Don, Ryan Hurst, Robert Bagnell, Marc Blucas, Josh Daugherty, Jsu Garcia, Jon Hamm, Clark Gregg, Desmond Harrington, Taylor Momsen

Skapad 2019-12-14 av billybob
Ofrivillig parodi!? Det här är den sanna berättelsen om 400 amerikanska soldater som tidigt under Vietnamkriget finner sig helt omringade av tvåtusen nordvietnamesiska soldater i dalen La Drang. ...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av steffoo
I november 1965 stod det första riktiga slaget i Vietnam-krigets långa, blodiga historia. Överste Hal Moore ledde 400 man in i La Drang-dalen i södra Vietnam, mer känd som ”the valley of death”...   Läs mer »

Dele
2021-07-31
Välgjort och blinkar i alla fall till med objektivitet vid några tillfällen. Det överdramatiserade berättandet med slow motion-scener, amerikanska flaggor och tonsatt heroism gör dock att jag tappar sympati (med filmen) och känslan av realism. Jag förstår att Vietnamkriget är ett stort sår att bearbeta för USA (vilket ju det ofantligt stora mängder av spelfilmer som finns är ett bevis på) men tycker det är synd att det blir till hyllning istället för utmaning. Men, som kommersiell produkt så (tror kanske bolagen och marknaden) att den stora publiken inte är redo.
mammene
2020-11-14
En stark skidring av krigets fasor.En försiktig uppbyggnad, så man kan få en liten kännedom om några av karaktärerna och deras familjer, så tydligt hur de ska var tappra, men samtidigt ser man rädslan i deras ögon. Sedan ett inferno utan dess like, så många människors liv, från båda sidor, hemska scener. Hur man bara lyder och trofast handlar för sitt land och sina kamrater. Här är fyran stark, men en idiotisk scen senare gör att det dalar till en trea.
goeran
2018-02-17
En av de bästa krigsfilmerna som någonsin gjorts och filmen blir inte sämre av att den helt bygger på verkliga händelser; Mel Gibson är mycket bra i huvudrollen som överstelöjtnant Hal Moore.
haajen
2018-02-17
Usel, tråkig och med ett manus som en bara vill bränna upp - dialogen är som hämtad från en kalkonfilm från -50-talet. Dessutom ser filmen billig ut, dåligt fotad.
Muskelkungen
2017-08-20
Krigsfilm med de flesta standardinslagen. Funkar men inte mycket mer. Jag retar mig på att filmen är inspelad bland några kullar i USA som inte liknar Vietnam på något sätt. Det ger trovärdigheten en rejäl törn. Annars tycker jag många stridsscener är bra gjorda med inlevelse och känsla.
Noseman2005
2016-06-22
Den börjar lite trevande, men utvecklar sig till en film med mer substans än jag förväntade mig. Visst drar den obligatoriska patriotismen ner betyget, tillsammans med de religiösa inslagen, men å andra sidan får vi fler perspektiv och en (positivt menat) gråtmildhet som sällan får utrymme i den här typen av film. (7/10)
Halofreak92swe
2016-05-21
En av de bättre krigsfilmer jag sett! I samma nivå som Plutonen eller Tears of the Sun. Mel Gibson äger! Väldigt snygga helikopterscener, mäktig och rörande film.

2015-12-10
En av de bedre krigsfilmen jeg sett. Gibson er riktig bra. +4.
Dutch
2015-07-26
Grym film. Gillar helikoptrarna, och stridsscenerna är av riktigt hög kvalité.
Ola_Schubert
2015-02-06
Jag såg om filmen idag. Och ja, det är en väldigt bra film. Det jag gillade förut var att man faktiskt skildrade den Nordvietnamesiska med respekt. Detta kvarstår. Det jag förut retade mig lite på var väl de religiösa amerikanska inslagen. Men den amerikanska, mindre moderna kulturen när det kommer till attityder och värderingar, har egentligen väldigt lite med kriget i sig att göra. Faktum är att USA inte förlorade Vietnamkriget militärt utan politiskt. Min tidigare fyra i betyg kvarstår, men jag höjer den till en stark fyra.