2.7

We Were Soldiers

Det här är den sanna berättelsen om 400 amerikanska soldater som tidigt under Vietnamkriget finner sig helt omringade av 2000 nordvietnamesiska soldater i dalen La Drang. Slaget vid La Drang var det första större slaget i det eskalerande Vietnamkriget.

Originaltitel We Were Soldiers
Regissör Randall Wallace
Manus Randall Wallace
Genre Action, Krig, 2000-tal
Skådespelare Mel Gibson, Madeleine Stowe, Greg Kinnear, Sam Elliott, Chris Klein, Keri Russell, Barry Pepper, Duong Don, Ryan Hurst, Robert Bagnell, Marc Blucas, Josh Daugherty, Jsu Garcia, Jon Hamm, Clark Gregg, Desmond Harrington, Taylor Momsen

Skapad 2005-07-09 av billybob
Ofrivillig parodi!? Det här är den sanna berättelsen om 400 amerikanska soldater som tidigt under Vietnamkriget finner sig helt omringade av tvåtusen nordvietnamesiska soldater i dalen La Drang. ...   Läs mer »

Skapad 2002-11-20 av steffoo
I november 1965 stod det första riktiga slaget i Vietnam-krigets långa, blodiga historia. Överste Hal Moore ledde 400 man in i La Drang-dalen i södra Vietnam, mer känd som ”the valley of death”...   Läs mer »

goeran
2018-02-17
En av de bästa krigsfilmerna som någonsin gjorts och filmen blir inte sämre av att den helt bygger på verkliga händelser; Mel Gibson är mycket bra i huvudrollen som överstelöjtnant Hal Moore.
haajen
2018-02-17
Usel, tråkig och med ett manus som en bara vill bränna upp - dialogen är som hämtad från en kalkonfilm från -50-talet. Dessutom ser filmen billig ut, dåligt fotad.
2017-10-22
Muskelkungen
2017-08-20
Krigsfilm med de flesta standardinslagen. Funkar men inte mycket mer. Jag retar mig på att filmen är inspelad bland några kullar i USA som inte liknar Vietnam på något sätt. Det ger trovärdigheten en rejäl törn. Annars tycker jag många stridsscener är bra gjorda med inlevelse och känsla.
Noseman2005
2016-06-22
Den börjar lite trevande, men utvecklar sig till en film med mer substans än jag förväntade mig. Visst drar den obligatoriska patriotismen ner betyget, tillsammans med de religiösa inslagen, men å andra sidan får vi fler perspektiv och en (positivt menat) gråtmildhet som sällan får utrymme i den här typen av film. (7/10)
Halofreak92swe
2016-05-21
En av de bättre krigsfilmer jag sett! I samma nivå som Plutonen eller Tears of the Sun. Mel Gibson äger! Väldigt snygga helikopterscener, mäktig och rörande film.
Sarakin76
2015-12-10
En av de bedre krigsfilmen jeg sett. Gibson er riktig bra. +4.
Dutch
2015-07-26
Grym film. Gillar helikoptrarna, och stridsscenerna är av riktigt hög kvalité.
Ola_Schubert
2015-02-06
Jag såg om filmen idag. Och ja, det är en väldigt bra film. Det jag gillade förut var att man faktiskt skildrade den Nordvietnamesiska med respekt. Detta kvarstår. Det jag förut retade mig lite på var väl de religiösa amerikanska inslagen. Men den amerikanska, mindre moderna kulturen när det kommer till attityder och värderingar, har egentligen väldigt lite med kriget i sig att göra. Faktum är att USA inte förlorade Vietnamkriget militärt utan politiskt. Min tidigare fyra i betyg kvarstår, men jag höjer den till en stark fyra.
kanemura
2014-05-30
"spiel mit mir" sätter huvudet på spiken när han säger att det är en otrolig skildring av ett krig vi skyddade svenskar inte känner till. Jag vill bara först säga att det är märkligt hur svenskar uttalar sig negativt om patriotism när vi inte upplevt det själva på 100 år. Angående filmen så är jag ingen jättefantast av krigsfilmer, det är mest ett helvetes skjutande här. Dock så är den väldigt välgjord och välspelad!