2.4

Wedlock

I framtidens fängelser behövs inga galler eller murar. Istället förses fångarna med varsin wedlock, ett elektroniskt halsband som detonerar om man försöker avlägsna det – eller befinner sig hundra meter från den hemlige fånge man är sammanlänkad med. Warren lyckas lista ut vem hans okända fånge är och fly med henne. Jagad av både polisen och skurkarna som vill åt hans gömda byte måste han både göra sig kvitt sprängladdningen och sin förhatliga medfånge – alltmedan hans ursinne ständigt växer. Warren är färdig att explodera!

Originaltitel Wedlock
Alternativ titel Deadlock
Regissör Lewis Teague
Manus Broderick Miller
Genre Drama, Action, Thriller, Science Fiction, 90-tal
Skådespelare Rutger Hauer, James Remar, Mimi Rogers, Joan Chen, Stephen Tobolowsky, Basil Wallace, Grand L Bush, Denis Forest, Glenn Plummer

fridenpaden
2021-09-28
Inte så bra som jag kommer ihåg. Ganska standard rymningshistoria men med en tvist. Tobolowski passar verkligen inte som skurk. Musiken är i sämsta 80-talslaget - och INTE på ett bra sätt. Om det här var första gången jag såg filmen så skulle det bli en tvåa, kanske starkt. Nu, med nostalgin inberäknad, så får den ändå en svag trea.
Jamesa
2017-06-25
Börjar riktigt bra, men håller inte hela filmen. Lite som vanligt med de gamla Hauer-filmerna. Men ändå nostalgi.
Fläskkäft
2016-04-08
Denna såg jag senast när den va hyrfilmsaktuell där nån gång i början på nittiotalet. Då tyckte jag den va häftig och cool idag ler man lite åt det småtöntiga utförandet och det halvdana skådespeleriet. Jag hade åtminstone inte tråkigt och lite smårolig va den faktiskt emellanåt. Det skulle vara mycket intressant att få veta vem som godkände Rutger Hauers frilla...
Portugallien
2014-11-30
2014-11-22
Jag tycker denna film börjar riktigt bra så länge den utspelas på fängelset. Efter att Hauer och Rogers lyckas att fly så försvinner dock spänningen. Det är dock alltid kul att återvända tilld en tid då Rutger Haur var som bäst med "Blade Runner" osv. När det gäller Sci-Fi filmer som utspelar sig på fängelse rekommenderar jag hellre "Fortress".
ClintanTheKing
2013-09-25
Underhållande action med den stabile Hauer.
Robkiller
2013-08-20
Hade svaga minnen av den här filmen från tidigt 90-tal... och den var väl ungefär som väntat... lite halvintressant idé med fägelset, men som film blir det är rätt så meningslöst... lågt tempo, tråkig handling och ointressanta skådisar... duger väl ändå för lite slötittande, men sådana här filmer börjar verkligen kännas gamla nu.
Bomkia
2013-06-16
Relativt töntigt, men jag gillar bovarna och Hauer går runt och är sådär härligt sur hela tiden. Stort plus till Stephen Tobolowsky som skön fängelsechef. 3a
Nemralis
2012-08-25
En riktigt favorit från yngre dagar, något av en guilty pleasure idag! Rutger Hauer är alltid kul att se och konceptet från den här rullen är sådär härligt rak och fundamental som mycket action från sent -80, tidigt -90.
Gröne_Orm
2011-08-23
Sabla skitfilm. Inte science fiction heller. Men det finns ett klart underhållningsvärde.