3.6

World on a Wire

Science fiction. Bygger på en bok av Daniel F. Galouye. I ett projekt kallat "Simulacron" har man lyckats skapa en totalt verklighetstrogen simulation. Plötsligt dör projektets ledare Henry Vollmer, alltmedan hans efterträdare Fred Stiller börjar uppleva underliga fenomen. Hans gode vän Guenther Lause försvinner spårlöst mitt under en konversation och en vecka senare är det inte någon som ens känner igen namnet. Fred börjar undersöka dessa underliga händelser för att hitta sanningen...

Originaltitel Welt am Draht
Regissör Rainer Werner Fassbinder
Manus Rainer Werner Fassbinder, Fritz Müller-Scherz
Genre Kriminalare, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Klaus Löwitsch, Barbara Valentin, Mascha Rabben, Karl Heinz Vosgerau, Wolfgang Schenck, Günter Lamprecht, Ulli Lommel, Gottfried John, Eddie Constantine, Adrian Hoven, Ivan Desny, Ingrid Caven, Heinz Meier, Rudolf Lenz, Margit Carstensen, Kurt Raab

Powha
2018-08-15
Rekommenderad av Michael Cera.
Ola_Schubert
2015-07-26
Före sin tid, även om liknande sci-fi nu är vardagsmat.Lugnt tempo, men det ger tid att fundera även under filmen. Det som fysiker diskuterar idag gör idén långt ifrån långsökt. Men det kan också vara så att naturen skapat en s......n, (jag vill inte spoliera för de som ännu inte sett filmen) och att faktiskt matematik kan vara något som naturen är uppbyggd utav. Trots att filmen varade nästan tre och en halv timme så var det inte speciellt jobbigt att se den. Bara detta gör att betyget blir högre. Budskapet är också högaktuellt. Men jag nöjer mig med en Svag fyra så länge. Och jag som gruvade mig för Fassbinder.......:-)
ilBrutto
2014-11-26
Scenografin tycker jag är intressantare är mycket av filmen, samtidigt är det magiskt att se vad denna film och boken den bygger på faktiskt betytt för scifi genren.
Gröne_Orm
2013-05-12
Väldigt slank proto-Matrix. Dags för mig att plöja Fassbinder, tror jag.
TheJack
2011-12-04
Jäkligt häftig och smart med fantastisk iscensättning och väldigt starkt skådespel. Det blir kanske lite väl mastigt med lite drygt tre timmar, men för det mesta så är det väldigt intressant och intelligent samtidigt som Fassbinder också leker med genre-konventioner och är hejdlöst rolig. Jag älskar hur Fassbinder (i sedvanligt Fassbinder-manér) proppar filmen full av speglar och glas som förvränger verkligheten; filmens tematik kring illusioner, artificiella världar, platonska idéer och olika verkligheter kommer verkligen till sin rätt.
Sznax
2011-12-03
Väldigt mycket Fassbinder och väldigt mycket 70-tals Sci-Fi. Något som faktiskt passar väldigt bra ihop. Längden må vara lite väl tilltagen (speciellt när upplösningen kommer) men annars så fångas man väldigt bra. Det tar en tid att komma in i filmen men när man väl gjort det så är man fast. Idén är klart djupare n liknande, vilket gör att man inte känner att man har sett det förut. De små sparkarna som filmen ger till genren är underbara. Betyg 7.2
Tonti
2011-12-03
Väldigt fassbinderironisk och underhållande. Dessutom spännande på ett litet krypande sätt och genomgående välgjord och roligt spelad. Men det är ändå inte någon av Fassbinders bättre och när de mot slutet sätter sig ner och pratar jättelänge om det som redan hänt förlorar filmen allt driv och man önskar att den hade varit en halvtimme eller fyrtiofem minuter kortare. Men det är ändå en härlig och infallsrik resa.
TobiasRydén
2011-12-03
Stark trea; snyggt filmad och välgjord. Mycket i handlingen är dock förutsägbart. Men jävlar vad Klaus Löwitsch var lik Jack Nicholson ibland.
KimEkberg
2010-06-25
fan. nu börjar det ruggigt mycket närma sig dagen då jag sett allt Fassbinder gjort. Då kan man ju visserligen se om allt eftersom det finns en del, men ändå är känslan lite ruggig. skulle egentligen dela upp denhära i två delar på två dagar, men jag kunde inte hjälpa att se den andra också. World on Wire var jävligt snygg och jävligt ball och också intressant. Man kan väl tycka den är fånig om man vill eftersom det finns en viss distans, men det tycker inte jag. det var en fröjd för alla sinnena att kolla på den här. och många kända fejs som alltid. det var lite roligt att Klaus Löwitsch var lite tråkig i huvudrollen.
SantaClaus
2010-04-28